Supermarkten passen boodschappenapps aan na privacy-check Utrechtse docent

© coop.nl
UTRECHT - Supermarkten gaan hun apps aanpassen op het gebied van privacy en prijstransparantie. Dat meldt Kassa na onderzoek van docent Marcel Stalenhoef van de Hogeschool Utrecht. Op verzoek van het consumentenprogramma van BNNVARA nam hij vijf supermarktapps onder de loep. Hij concludeert dat de bedrijven niet goed omgaan met privacy.
De supermarkten vragen volgens de docent Communication and Multimedia Design om allerlei persoonsgegevens, zoals de leeftijd en geslacht van de gebruiker of de samenstelling van een huishouden. Die informatie is echter niet per se noodzakelijk voor het bezorgen van boodschappen en er wordt onvoldoende uitgelegd waarom supermarkten deze gegevens willen hebben. Vooral de Coop-app scoort slecht op dit punt, aldus Kassa. Maar ook Albert Heijn, Plus en Picnic zouden dit beter kunnen doen.
Ook kunnen de prijzen van de producten volgens het consumentenprogramma duidelijker worden aangegeven. Zo is bij Plus in de 'Winkelwagen' niet te zien wat de individuele producten kosten en ook niet wat de totaalprijs is.
Volgens Kassa laten Plus, Coop en Albert Heijn in een reactie weten dat ze hun apps gaan aanpassen. Jumbo en Picnic komen relatief goed uit de appreview.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.