IJsselstein heeft twee nieuwe rondvaartboten na verwoestende brand: ''We zijn er weer''

Jan Kromwijk, Hans van Dis en Henry Kikkert koesteren de nieuwe boten
Jan Kromwijk, Hans van Dis en Henry Kikkert koesteren de nieuwe boten © RTV Utrecht / Robert Jan Booij
IJSSELSTEIN - Het was een dramatische dag voor IJsselstein. Op 30 januari vorig jaar ontstond een hevige brand in twee loodsen van jachthaven Marnemoende, waarbij onder meer twee boten die voor rondvaarten worden gebruikt, afbrandden. Vijftien maanden later is het na veel bloed, zweet en tranen gelukt: er zijn twee gloednieuwe rondvaartboten.
''Er is heel wat ellende geweest voor iedereen, voor de booteigenaren en voor ons ook'', vertelt directeur Jan Kromwijk van de jachthaven. ''Tachtig boten gingen in vlammen op. Maar we zijn er weer. Iedereen heeft een veer moeten laten met de uitbetaling van de verzekering. Het kost altijd wat geld maar de meesten varen weer.
De ravage na de brand was enorm
De ravage na de brand was enorm © RTV Utrecht
''De stichting die rondvaarten verzorgt in IJsselstein, werd zwaar getroffen, vertelt voorzitter Kees Mulder. ''Van de boten was niets meer over. Gelukkig hadden wij een goede verzekering. Die was gebaseerd op de taxatiewaarde van 2002 en een week na de brand kregen we het hele bedrag uitgekeerd.''

BIJNA TON NODIG

Toch dekte dat geld de schade niet helemaal. Yselvaert kreeg 30.000 euro terug, maar had toen nog 90.000 euro nodig voor de nieuwe boten. ''Normaliter vergaderen we vijf keer per jaar, het afgelopen jaar wel twintig keer.'' Maar het is gelukt. Niet alleen om het benodigde geld bij elkaar te brengen, maar ook om aan alle technische eisen te voldoen.
Dat luistert allemaal heel nauw, vertelt bouwer Henry Kikkert. ''Het is een aluminium boot, van 6,50 bij 1,80 meter. Het was vooral moeilijk om hem stabiel genoeg te maken voor 12 personen, omdat het in verhouding een smalle boot is. Het is niet de bedoeling dat als ze allemaal instappen, ze er aan de andere kant weer uitstappen.
De nieuwe boten.
De nieuwe boten. © Stichting Yselvaert

STRENGE EISEN

Kees Mulder van Yselvaert beaamt dat de eisen streng zijn. ''In principe zouden tien mensen aan één kant moeten kunnen staan zonder dat de boot omslaat. Van de subsidieverstrekkers moeten we eigenlijk ook een rolstoel mee kunnen nemen, maar in de praktijk brengt dat risico voor kapseizen met zich mee.
Voor champagne glimt de aluminium buitenkant van de boten te veel, maar het is toch een feestelijk moment als ze vandaag voor het eerst te water worden gelaten, zegt Hans van Dis, een andere betrokkene van Yselvaert. ''Het is een jaar lang spannend gebleven en de boten zijn heel belangrijk. IJsselstein heeft een prachtige historische binnenstad, daar vaar je doorheen met veel toeristen aan boord. Zelfs bewoners van IJsselstein zeggen als ze meevaren: nooit geweten dat het hier zo mooi is.''
Robert Jan Booij nam poolshoogte bij jachthaven Marnemoende
Robert Jan Booij nam poolshoogte bij jachthaven Marnemoende (2)
De eerste echte rondvaart staat gepland voor 11 mei. Dat zal wel even wennen worden, want de oude boten hadden een benzinemotor en de nieuwe zijn elektrisch.

ZONNEPANELEN

Terug naar de brand. Die bleek later te zijn ontstaan in de zonnepanelen op het dak. Heeft dat Marnemoende voorgoed genezen van zijn groene ambities? Directeur Kromwijk is daar duidelijk over: ''Die panelen willen we er toch weer op leggen. Dat hoort bij ons bedrijf: we zijn een blauwe jachthaven met een groene wimpel. Het is een toevalstreffer dat het juist bij ons misging.''

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.