Ruim 200.000 stakingsdagen in een jaar, wat leverde het op?

Werknemers van Polynorm in Bunschoten op weg naar een actiedag
Werknemers van Polynorm in Bunschoten op weg naar een actiedag © Caspar Huurdeman
PROVINCIE UTRECHT - Er werd bij vlagen flink gestaakt vorig jaar in Nederland. Uit cijfers die het CBS vandaag publiceert blijkt dat in totaal zo'n 239.000 arbeidsdagen op gingen aan stakingen. Wat hebben al die acties nu eigenlijk opgeleverd?
De hoeveelheid gestaakte uren lag in 2017 nog zo'n 67.000 hoger. Toch was ook 2018 weer een roerig jaar op de werkvloer. De grootste staking was die in het onderwijs, schrijft het CBS. Al die leerkrachten gingen niet voor niets te straat op, zegt leraar Simone van Bolhuis uit Maarssen.
''Per school ontvangen we nu geld voor het omlaag brengen van de werkdruk. Elke school krijgt een potje en kan zelf bepalen hoe die dat inzet. Het wordt berekend aan de hand van de grootte van de school. Meer leerlingen is meer geld, zo moet je het zien.''
Dat wil niet zeggen dat alle problemen nu zijn opgelost. ''Er moet zeker nog iets gebeuren. We hebben nog steeds een grote salariskloof tussen basis- en middelbaar onderwijs, terwijl we eigenlijk vergelijkbaar werk doen. Ook is er een groot lerarentekort. Vacatures kunnen niet worden opgevuld en klassen moeten soms naar huis worden gestuurd.''
En hoe dat nu verder zal gaan, dat vindt Van Bolhuis ''ook even moeilijk aan te geven.''

METAAL

Een andere sector waarin meermalen gestaakt werd in 2018, is de metaalsector. Peter Altena, werkzaam bij Polynorm in Bunschoten, is tevreden over het resultaat. ''We hebben wel bereikt wat we wilden. Het is achter de rug, er ligt een mooi akkoord dus wat moeten we dan nog meer moeilijk gaan doen.''
Wel duurden de actie veel langer dan Altena verwacht had. ''Staken is een middel. Op een gegeven moment moet je toch iets laten zien. Je laat je gezicht zien als leden, want je wilt gewoon een cao. Het is nodig in deze tijd. Dat het negen maanden geduurd heeft is niet onze schuld geweest.''

BUSCHAUFFEURS

Het meest werd in 2018 gestaakt in de sectoren industrie en vervoer, aldus het CBS. Die vervoersstakingen waren voor het publiek goed merkbaar. Er werd gestaakt voor een beter salaris, maar een ander speerpunt was meer rust tussendoor.
Volgens een anonieme buschauffeur van vervoerder Qbuzz is dat laatste gelukt. ''In ieder geval krijgen we een onderbreking in de rijtijd zodat we op een normale manier naar de wc kunnen en even van de bus af mogen. Dat is toch lekker na tweeënhalf uur, even om de bus heen.''

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.