RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Stint mag definitief de weg weer op, aanpassing kost 3000 euro

1/2
BILTHOVEN - De Stint mag definitief de weg weer op, maar de elektrische bolderkar moet wel aangepast worden. Dat blijkt uit het definitieve besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Het besluit is gepubliceerd in de Staatscourant. De nieuwe Stint krijgt onder meer andere veiligheidsgordels en remmen en er mogen voorlopig niet meer dan acht kinderen in vervoerd worden.

Kinderdagverblijven die de Stint gebruikten zijn inmiddels op de hoogte gebracht door de fabrikant. Daarmee is ook duidelijk geworden wat de aanpassing van de Stint gaat kosten: 3000 euro. Met een formulier kunnen gebruikers bij de Bilthovense fabrikant aangeven of ze hun bolderkarren aan willen laten passen.

Directeur Edwin Renzen is tevreden dat er nu zulke stappen gemaakt worden. Maar hij zegt ook dat er nog een hele weg te gaan is. "De beleidsregel is vastgesteld, maar ik word blij op het moment dat ons voertuig ook aangewezen is door de minister als bijzondere bromfiets. Want dat proces moet nog gebeuren."

 De Stint in aangepaste vorm. De Stint in aangepaste vorm. | Foto: RTV Utrecht

MAXIMUM AANTAL PASSAGIERS

De voorwaarde die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt aan het aantal passagiers is een tegenvaller voor de fabrikant van de Stint. Die had gehoopt op tien inzittenden, maar er mogen dus maximaal acht personen in. Op een kinderdagverblijf mag een medewerker maximaal tien kinderen begeleiden. Volgens belangenorganisatie Boink kan dit in de praktijk leiden tot meer ritten en kinderen die op een locatie achtergelaten worden door hun begeleider omdat ze niet allemaal in de bolderkar passen.

In het debat in de Tweede Kamer vorige maand leek de minister bereid om het vervoer van tien personen toe te staan als bestuurders een extra certificaat bij hun rijbewijs zouden halen. Nu is er officieel een busrijbewijs nodig om tien personen te mogen vervoeren. Directeur Edwin Renzen van Stint zei na afloop van het debat zich voor te bereiden op cursussen en lessen, maar in het uiteindelijke besluit is niets terug te vinden over een certificaat. Renzen geeft in een reactie aan dat hij er vertrouwen in heeft dat er in de toekomst wellicht toch tien personen vervoerd mogen worden.

Renzen: "Wat is afgesproken in de Kamer is, is dat de minister de beleidsmaatregel zou afstemmen op acht en dat is duidelijk afgesproken. Maar dat er ruimte is voor een afdwingbaar convenant met de brancheorganisaties van de kinderopvang en de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang. Waarin er toch niet een mogelijkheid is onder voorwaarden dat er tien kinderen in gaan. Dus zo'n convenant kan nog gesloten worden, maar daar zullen die partijen het eerst eens over moeten zijn."

RIJBEWIJS VOOR DE STINT

In dat convenant wordt mogelijk ook iets gezegd over een speciale rijtraining voor Stint-bestuurders. Na zo'n training zou je een certificaat krijgen zodat je met 10 kinderen de weg op kan. Op dit moment heb je daarvoor een busrijbewijs nodig.

Minister Cora van Nieuwenhuizen vindt dat een beetje overdreven en staat positief tegenover het idee van een Stint-rijbewijs, net als andere partijen. Maar volgens Renzen is dat plan nog lang niet ontwikkelt.

"Daar gaat wat meer tijd overheen, dat kun je niet zo maar koppelen aan wetgeving omdat het over meer wetgeving gaat", aldus de Stint-directeur.

In september vorig jaar kwamen vier kinderen om het leven nadat een op hol geslagen Stint in botsing kwam met een trein op een overweg in Oss. Vijf andere kinderen en een begeleider raakten zwaargewond. Kort na het ongeluk kwam er een verbod op het gebruik van de Stint.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Nieuwsoverzicht