Trimbos-instituut roept jongeren op uit zichzelf ID-kaart te tonen bij kopen alcohol en tabak

© ANP
UTRECHT - Het Trimbos-instituut in Utrecht roept jongeren op om uit zichzelf hun identiteitsbewijs te tonen bij het kopen van alcohol en tabak. De actie is onderdeel van de campagne NIXzonderID, die tot 3 juni loopt.
"Voor verkopers in supermarkten, slijterijen, (sport)kantines,horeca, tankstations en tabakszaken is het moeilijk om de leeftijd van jonge kopers van alcohol en tabak in te schatten", stelt het Trimbos-instituut. Onder de slogan 'Help je mee? Pak alvast je ID!' roept het kennisinstituut jongeren daarom op hen een handje te helpen.
Volgens het Trimbos-instituut wordt het verbod om geen alcohol en tabak onder de 18 jaar te (ver)kopen steeds beter nageleefd. Toch zijn er nog wel verschillen in branches. "Supermarkten en speciaalzaken doen het bijvoorbeeld beter dan horeca en sportkantines."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.