Uithoflijn gaat waarschijnlijk 29 juli echt rijden, wethouder houdt slag om de arm

© RTV Urecht / Marloes Sollie
UTRECHT - De Uithoflijn gaat 29 juli ook echt rijden met passagiers. Het eerste deel van de proeffase zit erop en volgens de gemeente is er een grote kans dat de tram eind juli gaat rijden. Maar, zo zegt verkeerswethouder Lot van Hooijdonk: "het is nog zeker niet zeker."
Mocht het wel lukken, dan is dat een half jaar eerder dan de laatste planning. Aanvankelijk zou de tram al in juli 2018 rijden, maar daar kwam niets van terecht. Ook was er 85 miljoen euro meer nodig dan begroot. De laatste planning ging uit van een eerste rit in december 2019. Die kans blijft nog steeds reëel, zo zegt Van Hooijdonk.

TECHNISCHE PROBLEMEN

De onzekerheid zit hem in de testritten met de Uithoflijn, die door de gemeente nu Tram 22 wordt genoemd. Daar zijn een aantal technische problemen uit naar voren gekomen. Dat zou voor de planning geen grote obstakels moeten opleveren, maar de problemen moeten de komende weken nog wel worden opgelost.
Het gaat bijvoorbeeld om wissels die niet goed werken en problemen met slagbomen en magneetvelden. Deze mankementen zijn al langer bekend. Uit de tests blijkt wel dat er geen nieuwe problemen zijn ontdekt.
Volgens Van Hooijdonk kan de vlag nog niet helemaal uit. "We moeten de komende tijd kijken of die maatregelen die we nemen ook echt de problemen verhelpen. Als het goed voelt, kunnen we pas echt tot exploitatie overgaan en de benodigde vergunningen aanvragen." Half juni verwacht de wethouder hier uitsluitsel over te kunnen geven.

VERDERE TESTS

De komende weken worden nog verdere tests gehouden. Ook vinden er nog steeds opleidingsritten plaats. Die trams gaan nu steeds vaker rijden om bestuurders te laten wennen aan het "rijden op de klok". De bestuurders moeten zich dan aan een dienstregeling houden. Uiteindelijk rijdt er deze zomer iedere vijf minuten een tram.
De gemeente zegt verder dat de trams nog altijd iets rustiger rijden, omdat "veel verkeersdeelnemers nog niet of onvoldoende vertrouwd zijn met de aanwezigheid van trams". Fietsers rijden bijvoorbeeld soms door rood of stellen zich op de trambaan op, zonder rekening te houden met een naderende tram. De trambestuurders zullen de komende periode ook met geluidssignalen aangeven wanneer ze "ongewenst gedrag" tegenkomen bij de trambaan.
De Uithoflijn gaat eerst rijden van het Centraal Station naar de P&R garage op de Uithof. Volgend jaar wordt de lijn naar Nieuwegein en IJsselstein geschikt gemaakt voor de nieuwe tramstellen, waarna de trams ook op dat traject gaan rijden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.