RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Spannende week voor Stint-fabrikant: bolderkar wordt getest bij RDW

1/2
BILTHOVEN - Het wordt een spannende week voor Edwin Renzen, de Bilthovense fabrikant van de Stint. Vandaag bracht hij zijn aangepaste elektrische bolderkar naar het testcentrum van de RDW in Lelystad, voor een zogenoemde pre-keuring. Binnen zeven dagen hoopt hij te horen of de aangepaste kar in principe weer de weg op mag.

De RDW gaat, als organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen in Nederland verzorgt, onderzoeken of de Stint veilig genoeg is om weer op de weg te mogen. Sinds september vorig jaar is dat verboden. Toen raakte een Stint van een Brabants kinderdagverblijf betrokken bij een dodelijk ongeluk. De kar kwam door onbekende oorzaak in botsing met een intercity in Oss. Vier kinderen kwamen om het leven.

GEVAAR

Het is nog onduidelijk of het ongeluk in Oss is veroorzaakt door mankementen aan de Stint. Dat wordt nog onderzocht. Wel is het voertuig volledig door de molen gehaald en zijn er verschillende gevaren ontdekt.

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen heeft besloten dat er een nieuw beleid moet komen voor dit soort 'bijzondere voertuigen'. Daaruit vloeide een lijst voort met tientallen eisen waar de nieuwe Stint aan moet voldoen voor hij weer de weg op mag.

AANPASSINGEN

De afgelopen maanden waren zenuwslopend voor fabrikant Edwin Renzen: "We zijn al weken klaar om de duizenden Stints in onze loods om te bouwen. Maar we zijn afhankelijk van de goedkeuring van de RDW." Het prototype van de nieuwe Stint staat nu op het testterrein in Lelystad.

De nieuwe versie heeft andere gordels en een noodstop. Het kost per Stint 3000 euro om de oude versies van het voertuig aan te passen. Dat geld moeten kinderdagverblijven zelf neerleggen. Met een formulier kunnen de organisaties aangeven of ze hiermee akkoord gaan.

"De goedkeuring moet nu toch wel binnen een week komen, willen we onze doelen halen", vertelt Renzen. "Als er nu uitkomt dat de lampen bijvoorbeeld niet in orde zijn, dan wordt het hele proces vertraagd." Ook vertelt Renzen dat de staalbedrijven waar de onderdelen vandaan komen in de zomer dichtgaan: "Ik kan pas rustig ademhalen als dat allemaal in gang is gezet."

Edwin Renzen: "Het is echt wel een puntje"


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Nieuwsoverzicht