Minister Van Nieuwenhuizen: kilometerheffing komt er niet

© RTV Utrecht / Dennis van Ommeren
PROVINCIE UTRECHT - Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt dat ze op geen enkele manier wil meewerken aan een kilometerheffing voor alle automobilisten. De bewindsvrouw reageert in De Telegraaf op de plannen van de Mobiliteitsalliantie. De vervoerscoalitie van ruim twintig organisaties wil dat het volgende kabinet in 2024 automobilisten laat betalen naar gebruik en vervuiling. Het kabinet-Rutte III zou dit plan moeten voorbereiden.
"Er staat heel duidelijk in het regeerakkoord dat er best proeven gedaan mogen worden om te kijken of je op een andere manier infrastructuur kunt betalen. Daar zijn tolwegen een voorbeeld van of het belonen van mensen die de spits mijden." Die proefprojecten, zo legt de VVD-bewindsvrouw uit, mogen niet leiden tot een systeem van rekeningrijden.

ELEKTRISCHE RIJDERS

"Natuurlijk is er wel het verhaal van de elektrische rijders. Als iedereen straks elektrisch gaat rijden dan heeft de minister van Financiën een groot probleem. Hij heeft dan geen accijnsinkomsten meer." Elektrische auto's zijn vrijgesteld van bpm.
Van Nieuwenhuizen legt uit dat het departement van minister Hoekstra beziet hoe dat in de toekomst moet. "Het is niet eerlijk wanneer elektrische rijders niet betalen en de rest wel. Daar moet iets voor verzonnen worden. Maar ook dat is voor de langere termijn, want voorlopig zijn we nog lang niet op het punt dat iedereen elektrisch rijdt."

DELTAPLAN MOBILITEIT 2030

Het idee voor rekeningrijden maakt onderdeel uit van het Deltaplan Mobiliteit 2030, dat de Mobiliteitsalliantie vandaag aan het kabinet presenteert. De 24 leden van die alliantie, waaronder NS, ANWB, de Fietsersbond, Transport en Logistiek Nederland, denken dat de manier waarop we ons verplaatsen wezenlijk moet gaan veranderen om het toegankelijk en betaalbaar te houden en tegelijkertijd te zorgen voor een lagere CO2-uitstoot.
Voor de maatregelen in het Deltaplan is tussen 2020 en 2040 bijna 56 miljard euro nodig. Dat is veel meer dan de overheid nu per jaar aan mobiliteit besteedt. Om dat te bekostigen moet bijvoorbeeld autogebruik worden belast en niet bezit.
Welke zaken aangepakt moeten worden, hangt sterk af van het gebied. Zo zijn er in de Randstad enkele snelwegen die beter op elkaar kunnen worden aangesloten, maar de alliantie wil ook dat het openbaar vervoer wordt verbeterd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.