Utrecht over mobiliteitsplan: "Dit past in het Utrechtse concept"

© RTV Utrecht / Roel Breet
UTRECHT - Een extra station op de Koningsweg, overstappunten aan de rand van de stad en meer ruimte voor de fiets. De gemeente Utrecht kan zich wel vinden in de voorstellen in het Deltaplan Mobiliteit. De gemeente noemt de plannen "in lijn met de manier waarop Utrecht naar oplossingen zoekt".
De voorstellen van zo'n 25 organisaties in verkeer en vervoer moeten voorkomen dat het verkeer in ons land de komende jaren vastloopt. Het gaat om ideeën als rekeningrijden, het aanleggen van extra fietspaden en het bouwen van zogenoemde hubs, overstappunten aan de rand van de steden.
Vooral die laatste twee voorstellen krijgen een warm onthaal in Utrecht. De gemeente schrijft in een reactie: "De richting die de alliantie bepleit komt overeen met de manier waarop Utrecht samen met omliggende gemeenten, provincie en Rijk oplossingen onderzoekt. Meer nadruk op fiets, lopen en openbaar vervoer in de stad en knooppunten in en rond de stad waar kan worden overgestapt op verschillende vervoersmiddelen spelen hierbij een belangrijke rol."

NETWERK

Utrecht zegt zelf ook te bouwen aan een netwerk "dat reizigersstromen aan de rand van de stad opvangt en deze zo snel mogelijk ophaar plek in de stad brengt; een netwerk als een wiel met spaken". Die Utrechtse inspanningen zijn volgens de gemeente ook van landelijk belang. "De regio krijgt er tot 2040 meer dan 100.000 woningen en 80.000 arbeidsplaatsen bij. We moeten nu maatregelen nemen om de groei van mobiliteit op te vangen die hiermee gepaard gaat."
De leden van de Mobliteitsalliantie, waaronder NS, ANWB, de Fietsersbond, Transport en Logistiek Nederland, denken dat de manier waarop we ons verplaatsen wezenlijk moet gaan veranderen om het toegankelijk en betaalbaar te houden en tegelijkertijd te zorgen voor een lagere CO2-uitstoot. De alliantie komt ook met concrete voorstellen. In de regio Utrecht zou er bijvoorbeeld hoogwaardig vervoer moeten komen tussen Lunetten en de Uithof. Ook zouden er extra stations moeten komen, waaronder Station Koningsweg in Utrecht.

ONDERGRONDSE TRAM

Volgens de gemeente passen deze plannen "in het Utrechtse concept". De gemeente zegt alleen niets over het plan om een ondergrondse tramtunnel met fietspad aan te leggen van Utrecht Centraal tot voorbij de Neude. Dat dan moeten zorgen voor minder bussen en ook minder fietsen in het drukste deel van de Utrechtse binnenstad.
Het Deltaplan is vandaag overhandigd aan het kabinet.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.