Stevige kritiek op nieuwe dienstregeling: 'Verschraling van openbaar vervoer'

Lijn 77 in Galecop wijzigt van route.
Lijn 77 in Galecop wijzigt van route. © u-ov.info
PROVINCIE UTRECHT - Gemeenten in de provincie Utrecht hebben stevige kritiek op de nieuwe dienstregelingen van vervoersbedrijven Syntus en U-OV. Vanaf december wordt op een groot aantal lijnen de rijtijden en routes aangepast, op een paar trajecten rijden straks minder bussen en sommige buslijnen verdwijnen zelfs.
"Een verschraling van het openbaar vervoer", noemt wethouder Kees van Dalen de nieuwe dienstregeling van U-OV die in december ingaat. "Het staat haaks op het nieuwe coalitieprogramma van Gedeputeerde Staten, waarin fiets en openbaar vervoer gepromoot worden."
Lijn 48 loopt op dit moment nog via Houten Noord naar Nieuwegein. Die wordt vanaf december eerder afgebogen naar De Staart. "Dat is een onzalig idee, want de bus komt dan niet meer langs het Cals College en het Oosterlicht College. Het is ook een busverbinding naar het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Dus inwoners van Houten Noord gaan die verbinding missen. Dat vind ik echt onacceptabel."
Ook heeft Van Dalen kritiek op lijn 281/49 naar Rijnsweerd en Utrecht Science Park. "De Uithoflijn gaat rijden en daar zijn we blij mee, maar het moet nog blijken hoe dat gaat uitpakken. Ik las van de week nog dat hij op halve kracht gaat rijden vanwege opstartproblemen. Dus wij zeggen: als het een alternatief is, laat die Uithoflijn zich eerst maar bewijzen. Reizigers moeten op dat traject dan een extra overstap maken en dat betekent minder reizigers. Dat willen mensen niet."

RHENEN

Ook in Rhenen wordt geklaagd over de nieuwe dienstregeling. Daar rijden de bussen van vervoerder Syntus, die in december ook met een nieuwe dienstregeling start. In het stadje verdwijnen buslijnen, het gemeentebestuur maakt zich daarom zorgen over de bereikbaarheid. En dat terwijl de nieuwe coalitie in de provincie Utrecht het openbaar vervoer belangrijk vindt.
In het nieuwe coalitieakkoord staat dat "het buitengebied beter bereikbaar moet worden". Maar in Rhenen verdwijnen vanaf 15 december twee buslijnen en er vervallen haltes. Het gaat om lijn 80 en X80 tussen Veenendaal- de Klomp en Rhenen. Op lijn 50 moeten zes haltes verdwijnen in Elst en Remmerden. Nu starten drie scholierenlijnen in Rhenen: dat wordt er één in de nieuwe dienstregeling. Daarom moeten leerlingen overstappen in Veenendaal. De gemeente wil een garantie dat leerlingen die altijd halen.
Toch krijgt Rhenen er ook iets voor terug. Voor het opheffen van de 80-lijnen komt lijn 280 terug, maar die rijdt minder frequent. De gemeente Rhenen gaat bezwaar maken. Volgens hen is de nieuwe dienstregeling in strijd met provinciaal beleid. "De provincie hanteert afspraken waarbij zes of minder reizigers per rit de dienstregeling kunnen aanpassen. Op lijn X80 reizen gemiddeld acht reizigers per rit."
Wij vrezen dan ook dat met het voorgestelde vervoerplan niet meer, maar juist minder mensen zullen kiezen voor het openbaar vervoer
Gemeenten Nieuwegein, IJsselstein, Houten en Vijfheerenlanden

NIEUWEGEIN

Twee maanden geleden uitten de gemeenten Nieuwegein, IJsselstein, Houten en Vijfheerenlanden ook al hun zorgen in een gezamenlijke brief aan de coördinator vervoerontwikkeling en planning van U-OV. "Wij vrezen dan ook dat met het voorgestelde vervoerplan niet meer, maar juist minder mensen zullen kiezen voor het openbaar vervoer", staat in de brief.
De ondertekenaars spreken onder meer over het verlies van zeven haltes in IJsselstein en de wijziging van de route van lijn 77 in Galecop. Het college van Nieuwegein noemde dat eerder deze week nog "niet acceptabel".

ROVER

Reizigersorganisatie Rover zit ook met de veranderingen in de maag. "Je moet in het openbaar vervoer niet te veel willen veranderen", zegt bestuurslid Hans Ende van Rover, actief voor de afdeling Utrecht. "In deze wijzigingsvoorstellen staan te veel veranderingen. Het gaat altijd ten koste van bepaalde reizigers. Er gaan misschien veel reizigers vooruit als een buslijn sneller gaat, maar andere reizigers gaan er op achteruit."
Volgens Ende zijn er ook verbeteringen te vinden in de nieuwe dienstregeling, maar die gaan ten koste van andere trajecten. "In de provincie Utrecht is een vast budget voor openbaar vervoer. Dit bedrag wordt niet verhoogd met de groei van het aantal reizigers. Wij hopen dat het nieuwe provinciebestuur mogelijkheden gaat zoeken om wat meer geld in het openbaar vervoer te steken."

ZIENSWIJZE

Gemeenten kunnen nu nog hun zienswijze indienen op de plannen van U-OV. De U10-gemeenten trekken daarbij samen op en zullen in overleg gaan met de vervoersbedrijven en gedeputeerde Schaddelee. De gedeputeerde wil om die reden nog niet inhoudelijk op alle reacties ingaan.
Ook reizigersorganisatie Rover praat nog met U-OV. "De deuren zijn dus nog zeker niet gesloten, we zijn in gesprek", aldus Ende.
Reizigers kunnen zelf ook nog reageren op de plannen van U-OV via een enquête op de website van de provincie. De termijn om te reageren op de dienstregeling van Syntus is inmiddels al wel verstreken. In juli verschijnt het definitieve vervoersplan van Syntus. Op 15 december moet de nieuwe dienstregeling dan ingaan.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.