RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Stevige kritiek op spoedeisende hulp St. Antonius, ziekenhuis vindt zorg juist verbeterd

1/2
WOERDEN - Lange wachttijden, geen zorgvuldige beoordelingen en personeel dat de werkdruk nauwelijks aankan. De kritiek van een groep patiŽnten uit Woerden op de spoedeisende hulp in Sint Antonius ziekenhuis in Leidsche Rijn is niet mals.

"Vroeger, in het Hofpoort ziekenhuis kwam er altijd een longarts naar me kijken", zegt longpatiŽnt Nelleke Stuurop. "Nu komt er een arts-assistent en die kan dat niet goed inschatten. Ik ben al een keer naar huis gestuurd terwijl dat eigenlijk niet kon."

Ik ben al een keer naar huis gestuurd terwijl dat eigenlijk niet kon"
Nelleke Stuurop, longpatiŽnt

Als longpatiŽnt moet Nelleke regelmatig naar de spoedeisende hulp (SEH). Vroeger kon ze naar het Hofpoort in Woerden, daar was ze binnen een paar minuten, maar die heeft geen SEH meer sinds januari 2018. Nu kost het haar minstens 20 minuten langer om bij het ziekenhuis te komen. "Het is wel geen wereldafstand, maar die file nekt je gewoon. En die file is er gewoon de hele week, ook 's avonds laat. Daarnaast zijn de wachttijden veel te lang. En dat was in het Hofpoort ziekenhuis niet."

Nelleke is niet de enige die klachten heeft over het Sint Antonius. Samen met haar man is ze bezig met een zwartboek waarin tientallen klachten van andere patiŽnten gebundeld worden.

MEER FACILITEITEN

Maurice Beekwilder is afdelingshoofd van de spoedeisende hulp in Leidsche Rijn en herkent zich niet in het beeld dat Nelleke schetst. Het aantal klachten dat bij hem binnenkomt is beperkt en de zorg is juist beter dan in Woerden, beweert hij.

We hebben hier meer faciliteiten en het lukt beter om de zorg te leveren die van ons verwacht wordt"
Maurice Beekwilder, afdelingshoofd SEH St. Antonius

"We hebben hier meer faciliteiten en een breed scala aan artsen en verpleegkundigen. Het lukt beter om de zorg te leveren die van ons verwacht wordt. We zijn daarnaast het grootste niet-academische opleidingsziekenhuis van Nederland. Dat ben je niet zomaar. Er is altijd medische supervisie op de behandeling aanwezig."

KORTE LIJNTJES

De wachttijden in het St. Antonius in Utrecht zijn overigens niet langer, zou uit onderzoek blijken. Toch snapt Beekwilder dat veel Woerdenaren het gevoel hebben dat de zorg is verschraald. "Ik kan me voorstellen dat de lijntjes in Woerden korter waren. Het St. Antonius is een groot ziekenhuis en dan gaan dingen soms over meer schakels. Ik begrijp ook dat mensen zich hier zorgen over maken, zelfs anderhalf jaar nadat de SEH uit Woerden weg is. We nemen dit serieus en blijven in gesprek."

PERSONEEL

De kritiek op het Sint Antonius komt niet alleen van de patiŽnten, maar ook van personeel, zegt Nelleke. Die zou de werkdruk als zeer belastend ervaren. "Ik sprak laatst een verpleegster en ik zag dat ze het hartstikke druk had. Dus ik zei tegen haar: "Was het Hofpoort maar open gebleven. En toen zei zij: "Ja, dan hadden wij het hier wat normaler gehad."

Beekwilder: "Ik herken die geluiden niet. Natuurlijk, het is druk, maar dat is zo bij alle SEH's in Nederland. Toen Woerden dicht ging hebben we extra personeel ingezet binnen de spoedeisende hulp. En we hebben er meer kamers bijgekregen."

DIEHARDS

Nelleke Stuurop en haar man vermoeden dat veel klachten niet geregistreerd worden en dat er daardoor een rooskleuriger beeld ontstaat dan de werkelijkheid. Zij zijn dan ook vastberaden om hun strijd voor een volwaardig ziekenhuis in de buurt voort te zetten. Het zwartboek wordt in het voorjaar aangeboden aan Tweede Kamerleden, zorgverzekeraars en de directie van het St. Antonius ziekenhuis.

"Wij geven niet op, we zijn diehards. Voor iedereen die zorg nodig heeft en voor de rust. Als je al ziek bent kun je dit er niet bij hebben."

10 PATIňNTEN PER DAG

Hoe graag mensen uit Woerden en omstreken hun spoedeisende hulp ook terugwillen, Maurice Beekwilder ziet het niet gebeuren. "In Woerden hadden we op de SEH op het einde maar zo'n 10 patiŽnten per dag. Dat is te weinig om de boel draaiende te houden. We misten op die manier ook routine. En daardoor konden we niet meer de kwaliteit leveren die we wilden."

Hoe gaat het met de spoedeisende hulp in Leidsche Rijn?


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.







Nieuwsoverzicht