"Stikstof-regels ook funest voor woningbouw"

© ANP
UTRECHT - De veelbesproken verbreding van de A27 bij Amelisweerd is voorlopig van tafel, doordat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) ongeldig is verklaard door de Raad van State. Volgens de rechter is niet zeker dat de uitstoot van stikstof na de verbreding binnen de perken blijft. Dat is in strijd met Europese regels. Maar de verbreding van de snelweg is zeker niet het enige project dat vertraging oploopt.
Zes veehouderijen in onze regio mogen niet uitbreiden. De provincie moet gaan kijken of die vergunningen ook zonder het PAS kunnen worden verleend. Ook het plan om vanaf 2020 vakantievluchten van en naar vliegveld Lelystad aan te bieden is op de lange baan geschoven.

WONINGBOUW

Directeur Jan Fokkema van de Neprom, de vereniging van projectontwikkelaars, waarschuwt dat veel woningbouwplannen vertraagd zullen worden. Dat terwijl in onze regio de woningnood al zo hoog is. "Het betekent dat bij elk project waar een bouwvergunning voor moet worden afgegeven, getoetst moet worden hoeveel stikstof terecht komt in natuurgebieden. In de praktijk betekent het dat alle woningbouwprojecten die ook maar enigszins in de buurt van zo'n natuurgebied zijn, stil komen te liggen."
Fokkema noemt als voorbeeld de bouwplannen op bedrijventerrein Binckhorst in Den Haag, op zo'n zeven kilometer van een natuurgebied. "Op dit moment komt in dat gebied 700 mol stikstof per hectare per jaar terecht. En als die woningen klaar zijn dan komt daar een halve mol per jaar bij. Dat is minder dan 0,1 procent op duizenden woningen die de komende jaren gerealiseerd gaan worden. En de hele boel ligt stil."
Die extra uitstoot komt vooral vanwege woon-werkverkeer. "De mensen die daar wonen gebruiken een auto en als die niet elektrisch is dan geeft dat stikstof. Je kunt je ook nog afvragen of dat extra uitstoot is, of dat diezelfde mensen anders vanaf een ander huis dezelfde stikstofuitstoot hadden gehad."
Maar het is een druppel op een gloeiende plaat, meent Fokkema. "Het grootste gedeelte van de stikstof die neerslaat in Nederland is afkomstig uit de intensieve veehouderij. Overigens komt ook een belangrijk deel uit het buitenland, maar ik denk dat wij ook weer minstens zoveel naar het buitenland exporteren. Daarnaast komt er een deel uit andere activiteiten, zoals verkeer en industrie. Dat is veel minder dan vanuit de veehouderij."

PROVINCIE

Gedeputeerde Arne Schaddelee was vandaag te gast bij UVandaag om te praten over het verbod van de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Ook hij verwijst naar de geplande bevolkingsgroei in de regio. "We hebben enorme bouwplannen voor de komende jaren, dus die vertraging moet je ergens opvangen. Bovendien, als je even uitzoomt uit de provincie, zijn wij de draaischijf van Nederland. Het verkeer uit Apeldoorn naar Den Haag en van Den Bosch naar Amsterdam staat ook vast bij ons op de ring. Dus je moet wat doen."
Toch ziet hij ook een positieve kant aan de vertraging. Het besluit biedt ook kansen om een gezondere oplossing te vinden bij het natuurgebied. "We zien vooral een uitdaging, we moeten nu vol aan de bak met elkaar. Want qua bereikbaarheid hebben we heel grote problemen in de provincie en hebben we maatregelen nodig om doorstroming voor elkaar te krijgen. Maar ik zie dit ook als een kans om met de minister, de stad en de regio in gesprek te komen. Over nieuwe wegen, om gezonde mobiliteit vorm te geven."
Gedeputeerde over verbod op verbreding A27

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.