"Utrecht blundert met verkeersplein Kanaleneiland"

© RTV Utrecht / Mark van der Wel
UTRECHT - De zogenoemde 'ovonde' werd gepresenteerd als het sluitstuk van een grootschalig gemeentelijk project om de Utrechtse wijk Kanaleneiland mooier te maken. Het verkeersplein op de Churchilllaan moet de as van de wijk voorstellen, maar volgens bewoners zijn fietsers er vogelvrij en wordt er niet geluisterd naar hun waarschuwingen.
"De situatie op de ovonde zelf is op zich in orde", zegt Roland Goetgeluk van Wijkcoöperatie Kanaleneiland. "De auto's minderen er vaart en er is een aparte busbaan. Maar voor fietsers is op de Marco Pololaan eigenlijk niets geregeld. In de oude situatie lagen er fietspaden, maar die zijn verdwenen. Wat rest is een klein strookje aan één kant van de weg. Onbegrijpelijk!"

WACHTEN OP ONGELUKKEN

Volgens Goetgeluk is de situatie aan de kant van het winkelcentrum nog veel slechter. "Samen met de gemeente zaten we aan de tekentafel. Toen stonden de fietspaden nog gewoon ingetekend, maar die zijn bij de aanleg gesneuveld. Nu zijn er enorm brede voetgangerszones. De fietsers moeten nu tussen het autoverkeer door. Er rijden hier veel kinderen en oudere mensen met boodschappentassen. Regelmatig gaat het hier mis. Het is wachten op grote ongelukken."
De bewoners snappen niet dat de gemeente de ovonde en de toegangswegen op deze manier heeft aangelegd. "Ze hebben hun mond vol over participatie, maar er wordt gewoon niet naar ons geluisterd", zegt Goetgeluk. "Het kan een budgetkwestie zijn, of tekentafelwijsheid maar je hoeft geen enorm IQ te hebben om te snappen dat dit zo niet werkt. En dat terwijl er een wethouder zit (Lot van Hooijdonk, GroenLinks - red.) die fietsen zo hoog op haar agenda heeft staan."

KWESTIE VAN WENNEN

Bij de gemeente Utrecht zijn de klachten van de omwonenden, inmiddels meer dan honderd, bekend. "Sinds juli is de busbaan in gebruik", zegt projectleider Herman van Vuren. "De verkeerssituatie daar is een kwestie van wennen. We kijken wel op verschillende momenten in de week hoe het gaat, maar op korte termijn gaan we het niet aanpassen. Mocht nou blijken dat het echt onveilig is, dan gaan we kijken of er dingen anders moeten. Het feit dat er zoveel klachten zijn is bij dit soort ingewikkelde projecten niet ongebruikelijk."
De bewoners krijgen inmiddels steun van onder meer het CDA en de ChristenUnie. Raadsleden van die partijen gaan schriftelijke vragen stellen aan wethouder Van Hooijdonk. "Daar zijn we natuurlijk blij mee", zegt Goetgeluk. "Als het allemaal zo ingewikkeld is, bieden wij als bewoners aan zelf het fietspad te schilderen. Een pot witte en rode verf is genoeg. Trekken wij de lijnen en zetten we in het midden stippen. Dat kost bij elkaar misschien 5.000 euro."

MELDPUNT ONVEILIG VERKEER

De ovonde trok toen hij nog werd aangelegd al de aandacht van kritische inwoners van de stad. Een deelnemer van het Meldpunt Onveilig Verkeer van RTV Utrecht noemde de kruising eind april levensgevaarlijk. Dat werd door tientallen andere deelnemers onderschreven.
Het verkeersplein trok eind april al de aandacht in het Meldpunt Onveilig Verkeer.
Het verkeersplein trok eind april al de aandacht in het Meldpunt Onveilig Verkeer. © RTV Utrecht
Volgens de melder is het een probleem dat de stoplichten zijn weggehaald en fietsers en voetgangers nu voorrang hebben. "Het zicht is slecht voor automobilisten (vooral in het donker, weinig verlichting en fietsers rijden vaak zonder licht!) en van alle kanten kunnen fietsers/scooters komen. Voetgangers kunnen met zebrapad oversteken, maar de automobilisten moeten zowel fietsers van alle kanten als zebrapad in de gaten houden. Al vaak bijna ongelukken zien gebeuren!"
Klachten over nieuw verkeersplein Kanaleneiland Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.