Historische bussen in Utrecht: 'Belangrijk om de herinnering levend te houden'

© RTV Utrecht / Mark van der Wel
UTRECHT - In een lange rij staan ze keurig geparkeerd. Van boven tot onder gepoetst en als je de treden bij het voorste portier opstapt ruik je geschiedenis. Tientallen 'kindjes' van Stichting Veteraan Autobussen zijn vandaag en morgen te bekijken in de Utrechtse Werkspoorkathedraal. "Iedere bus heeft een verhaal. Een verhaal dat moet worden gedeeld en bewaard."
Nico Terstegen uit Nieuwegein is er al vroeg bij vanochtend. Hij werkte bijna zijn hele leven als buschauffeur in en om Utrecht. "Het mooie was dat je in mijn tijd echt je eigen baas was. Je ging 's ochtends achter het stuur zitten en aan het eind van de dag was je klaar. Een prachtige tijd. De bus was echt je maatje. Tegenwoordig rij je verschillende diensten op een dag in steeds weer een ander 'beestje'. Vroeger was dat beter geregeld."
Antieke autobussen in de Werkspoorkathedraal

GESCHIEDENIS LEVEND HOUDEN

Nico ziet tijdens de bijeenkomsten van Stichting Veteraan Autobussen iedere keer veel oud-collega's. Ze praten over hoe het vroeger was en genieten van het blinkende chroom op de oude bussen. "Dit jaar bestaan we 50 jaar. Het is enorm belangrijk dat de geschiedenis levend gehouden wordt. Daarvoor is de stichting enorm belangrijk. We worden ouder en we zien dat de verhalen van toen verloren gaan. Terwijl het echt de moeite is om ze te vertellen en over te dragen."
Voorzitter van de stichting Niek van Trigt is het daar roerend mee eens. "Er staat hier vandaag bijvoorbeeld een hele oude bus waar 'Nederlandse Spoorwegen' op staat. Die werd kort na de Tweede Wereldoorlog gebruikt omdat treinbruggen over de rivieren kapotgeschoten waren. Er is in ons land altijd veel aandacht voor gebouwen, vliegtuigen en treinen, maar de bus wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Terwijl het echt een enorm belangrijk vervoersmiddel was en eigenlijk nog steeds is."
Het verhaal van de bus moet verteld blijven worden
Niek van Trigt

TOEKOMST

De oude bussen mogen dan in de meerderheid zijn, in de hal staan ook hypermoderne bussen. Op waterstof, met geavanceerde brandstofcellen of met een stekker. Van een afstandje kijkt Terstegen er hoofdschuddend naar. "Je moet de motor kunnen horen. Ik heb in mijn laatste jaren als chauffeur nog op een hybride bus gereden, maar bij ieder stoplicht dacht ik dat de motor uitgevallen was. Ik heb er niets mee."
De busritten van weleer mist hij enorm, maar de werkomstandigheden een stuk minder. "Stempelen doe je niet meer, nu scannen de mensen een pas. De meeste mensen hebben koptelefoons op of lopen al swipend de bus in. Het contact met de chauffeur is veel minder tegenwoordig. Terwijl de chauffeur in onze tijd de sfeer in de bus bepaalde. Je kon er echt een feest van maken."

BEZOEKEN

Wie een kijkje wil nemen bij de bussen en een babbeltje wil maken met de oude rotten in het vak, kan ook morgen (donderdag) nog in de Werkspoor Kathedraal terecht. "Een kaartje kost maar 5 euro", zegt voorzitter Van Trigt. "En dan mag je ook nog een ritje meerijden door Zuilen met een echte oude Utrechtse bus die hier in deze hal is gemaakt!"

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.