Amsterdamse Catalina krijgt constant appjes die bestemd zijn voor gemeente Utrecht

© RTV Utrecht
AMSTERDAM/UTRECHT - "Goedemorgen! Mijn vraag gaat over een parkeervergunning." Voor veel mensen zou het opmerkelijk zijn om zo'n bericht via WhatsApp te krijgen. Voor de studente Catalina Biemans is het inmiddels gesneden koek. Wekelijks krijgt ze berichten binnen die eigenlijk voor de gemeente Utrecht bedoeld zijn.
Vragen over de inschrijving bij de gemeente, meldingen over belemmerende verkeersborden: de studente heeft het allemaal al eens langs zien komen. Vaak reageert ze ook door te vertellen dat ze bij haar niet aan het juiste adres zijn. "Laatst appte een vrouw. Ze zei toen ook dat ze het heel vreemd vond dat het nummer nu niet meer van de gemeente is omdat ze eerder een gesprek had gehad met de gemeente via mijn nummer."
Catalina komt oorspronkelijk uit Duitsland en is tweedejaars student aan een modeopleiding in Amsterdam. Sinds november heeft ze ook een Nederlands telefoonnummer en daar krijgt ze berichten op die niet voor haar bedoeld zijn. "Die berichten zijn voor de gemeente Utrecht. Ze hadden mijn nummer drie jaar geleden in gebruik voor hun WhatsApp-hulp", vertelt Catalina.

PILOT

De gemeente Utrecht is in 2015 gestart met een zogenoemde WhatsApp-pilot. Tijdens de testfase, die een half jaar duurde, hadden ze inderdaad het nummer in gebruik waarop Catalina nu te bereiken is. Inmiddels heeft de gemeente Utrecht een ander nummer voor contact via de app.
Dat komt omdat WhatsApp in 2015 nog weleens nummers van bedrijven blokkeerde. Dat gebeurde ook met het nummer dat de gemeente Utrecht in gebruik had. Voor de gemeente was dat een belangrijke reden om een ander nummer te nemen.

NIEUW NUMMER

Catalina heeft ondertussen genoeg van de berichten die niet voor haar bedoel zijn. Van haar telefoonprovider krijgt ze binnenkort een nieuw nummer.
Catalina krijgt appjes bestemd voor de gemeente Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.