RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Malafide loodgieter voorkomen? "Ouderwetse mond-tot-mondreclame werkt nog het best"

PROVINCIE UTRECHT - Help: een verstopt en overstromend toilet zorgt voor problemen in huis. Het eerste wat je doet? De loodgieter bellen. Met het risico dat je achteraf voor onaangename verrassingen komt te staan bij het betalen van de rekening, die soms oploopt tot honderden euro's voor een korte spoedklus. Een klacht die volgens de Consumentenbond vaak voorkomt.

"Wij krijgen regelmatig klachten van mensen die zeggen te zijn opgelicht door loodgieters. In het ergste geval liep zo'n exorbitante rekening op tot maar liefst 1400 euro", vertelt Joyce Donat van de Consumentenbond. "Schrikbarende bedragen. Die mensen voelen zich opgelicht."

Bij een acuut probleem, zoals een verstopte of overstroomde wc, zoeken mensen vaak gauw naar een geschikte loodgieter op Google. "Dan krijg je een hele rij advertenties van loodgieters. Daar zitten vaak bedrijven achter die als een soort bemiddelingsdienst fungeren", legt Donat uit. "Dat zijn zogeheten leadbedrijven. Het lijkt een loodgieter, maar het is feitelijk alleen maar een bedrijf waar de telefoon wordt opgenomen. Dat bedrijf verkoopt jouw klus vervolgens weer door aan een willekeurige loodgieter, die daar heel veel geld voor moet betalen. Die loodgieter berekent de kosten die hij heeft betaald om jouw klus te krijgen vervolgens weer door aan jou."

INTIMIDATIE

Vooraf een prijs afspreken, lijkt een logischere beslissing. Toch lukt dat niet altijd even gemakkelijk. "Wij hebben als Consumentenbond ook onderzoek gedaan. We hebben zeventig loodgieters gebeld met de vraag wat de klus ging kosten. Meer dan de helft van de bedrijven gaf aan dat niet van tevoren te kunnen zeggen. Soms zegt zo'n loodgieter dat de verzekering het terugbetaalt, wat niet waar is. En in nog extremere gevallen worden mensen zo extreem ge´ntimideerd dat ze uiteindelijk maar betalen."

Een malafide loodgieter schotelde een mevrouw een rekening voor van 1.426 euro, na twintig minuten werk"
Joyce Donat, Consumentenbond

Dat gebeurde bijvoorbeeld bij iemand die uiteindelijk ook een klacht indiende bij de Consumentenbond. "Deze mevrouw belde 'De Erkende Loodgieter'. Dat klinkt als een keurig bedrijf, maar het bleek ook zo'n bemiddelingsbureau. Vervolgens kwam er een buitenlands sprekende monteur met een zwart busje met een Duits kenteken voorrijden. Hij zei dat deze mevrouw eerst haar handtekening moest zetten, omdat hij anders niet aan het werk ging. Vervolgens schotelde hij na twintig minuten werk een rekening van 1426 euro voor. Ze betaalde uiteindelijk, omdat ze zich niet veilig voelde. In dit soort gevallen raden wij aan om aangifte te doen bij de politie."

KLANTENKRING

De Vleutense loodgieter Richard Hoffman van Hoffman loodgietersbedrijf heeft de verhalen over dit soort malafide loodgieters weleens gehoord. "Ik weet dat er bedrijven zijn die buitensporige bedragen vragen voor de meest eenvoudige klusjes. Ik zou zelf niet op die manier willen werken. Ik kan me voorstellen dat dat vaak eenmalige klanten zijn, waar zo'n loodgieter dan komt. Ik vind het zelf belangrijk om een klantenkring op te bouwen waar ik graag gezien word, en ook terug mag komen. Je moet natuurlijk gewoon een inkomen verdienen, maar niet door middel van stelen, zo zou ik dit wel kunnen noemen."

Wat dan een normaal tarief is voor zo'n korte spoedklus? "Ik reken altijd gewoon mijn uurtarief, dat is 45 euro exclusief btw. Als het met een halfuurtje opgelost is, dan komt dat meestal neer op 30 tot 35 euro. En van tevoren communiceer ik dat ook helder naar de klant toe."

GOOGLE

Om te voorkomen dat je met zo'n louche loodgieter te maken krijgt, is het verstandig om niet direct de eerste hit aan te klikken als je op Google zoekt naar een loodgietersbedrijf. Donat: "Scroll door naar de derde pagina en begin daar met kijken naar bedrijven. En probeer ook van tevoren duidelijkheid te krijgen over de tarieven. Als de loodgieter daar over de telefoon geen afspraken over wil maken, probeer dan eerst een andere. En kijk eens in je eigen omgeving rond of je mensen kent die goede ervaringen hebben."

OUDERWETSE MOND-TOT-MONDRECLAME

Loodgieter Hoffman beaamt dat. "Mijn meeste klanten heb ik via via. Ouderwetse mond-tot-mondreclame werkt nog het best. Ik adviseer mijn klanten ook altijd recensies op te vragen. Daarmee voorkom je al een hele hoop narigheid."


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.







Nieuwsoverzicht