Steeds meer Utrechters op de turbofiets: "Het is een kwetsbaar vervoersmiddel"

© ANP
UTRECHT - Steeds meer Nederlanders schaffen een speed-pedelec aan. Dat is een fiets die door de elektrische aandrijving snelheden tot wel 45 kilometer per uur kan bereiken. Met name in de provincie Utrecht is het vliegensvlugge vervoersmiddel erg populair.
Nederland telt bijna 17,2 duizend speed-pedelecs, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bijna 62 procent meer dan twee jaar eerder. Relatief de meeste 'turbofietsen' staan geregistreerd in onze provincie, namelijk in totaal een kleine tweeduizend.

NOG POPULAIRDER

Martijn van Es van de Fietsersbond is niet verrast over de cijfers. Hij verwacht dat het vervoersmiddel de komende jaren alleen nog maar populairder zal worden. Zeker voor fietsers die verre afstanden willen afleggen. "Het is een zeer klimaatneutraal vervoersmiddel. Mensen zullen het ontdekken als een mogelijkheid om goed naar hun werk te komen zonder problemen op het spoor of de weg."
Maar er zijn risico's. Verkeersdeskundige Erwin Hesselink uit Houten zat een paar keer op een speed-pedelec. Hij schrok een beetje van hoe hard het ding gaat. "Je moet heel scherp zijn om te reageren op verkeerssituaties. En andere fietsers schrikken omdat ze je hoge snelheid niet verwachten."
Volgens Hesselink zijn de speed-pedelecbestuurders enorm kwetsbaar. "Je hebt weliswaar een helm op. Maar je kan met dit weer in een korte broek gaan rijden. Als je dan valt moet je er niet aan denken wat voor letsel je kan oplopen."

WELKE WEG

En dan is er nog de vraag of de speed-pedelec of de hoofdrijbaan of op het fietspad moet. Momenteel wordt het voertuig gelijkgesteld aan de bromfiets. Dat betekent: binnen de bebouwde kom op de hoofdrijbaan, daarbuiten op het fietspad.

SNELHEIDSVERLAGING

"De huidige fietspaden zijn niet berekend op deze snelheden", zegt Van Es. Hij pleit opnieuw voor een maximumsnelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. Zodat auto's, speed-pedelecs en zelfs gewone fietsen makkelijk naast elkaar kunnen in de bebouwde kom.
Hesselink vindt dat een goed idee. Hij is niet bang als automobilisten dan massaal in verzet komen. "Elke verandering leidt tot verzet. Als je er maar aan vasthoudt gaan mensen vanzelf wennen aan een situatie. Als je het goed begeleidt snapt iedereen het. Dan slaat de irritatie om in acceptatie."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.