Station Amersfoort krijgt eretitel Centraal Station, zevende van het land

© Gemeente Amersfoort
AMERSFOORT - Station Amersfoort krijgt het predikaat Centraal Station. Wethouder Hans Buijtelaar zegt dat tegen RTV Utrecht. De NS bevestigt de naamswijziging en zegt dat die officieel per december in gaat, tegelijkertijd met de nieuwe dienstregeling.
Station Amersfoort wordt het zevende Centraal Station van het land. Utrecht heeft natuurlijk een CS, net als Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Leiden en Rotterdam.

VOORWAARDEN

De aanvraag voor de naamswijziging wordt door een speciale commissie behandeld. Om als Centraal Station in aanmerking te komen moet een stad aan een aantal eisen voldoen. Volgens ProRail moet een stad minstens 100.000 inwoners hebben, het station minimaal 40.000 reizigers per dag hebben en moeten er nog minimaal twee andere stations zijn.
Amersfoort heeft naast het hoofdstation ook Schothorst en Vathorst. Het aantal reizigers met NS groeide in 2018 naar bijna 44.000. Verder zijn er treinreizigers van de Valleilijn bij Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.
Volgens ProRail krijgt een station niet zomaar een nieuwe naam. "Er komt namelijk meer bij kijken dan je verwacht", vertelt een woordvoerder. Zo moeten niet alleen alle borden gewijzigd worden, maar ook moet de naam in alle systemen worden aangepast.
In het geval van Amerfoort vindt ProRail de titel gerechtvaardigd. "Het wordt nu een stuk duidelijker met de andere stations en de gemeente wil het graag."

DRUKTE

Amersfoort groeit, en het aantal reizigers ook. Wethouder Buijtelaar zei vanmorgen op Radio M Utrecht dat hij tevreden is dat veel mensen gebruik maken van het OV. Maar zegt ook: "Ik heb gemengde gevoelens want door de drukte moet er veel gebeuren om de toestroom op te vangen."
In de nieuwe dienstregeling vanaf december gaan er zes intercity's in plaats van vier rijden. "Dat is over een paar maanden al, daar is tevredenheid over." Buijtelaar mijmert nog verder over mogelijkheden om de stad te ontlasten. "Je kunt niet autowegen blijven verbreden. Dus je moet kijken naar alternatieven."
Behalve uitbreidingen aan het spoor noemt Buijtelaar een Light-Rail verbinding met Utrecht Science Park. "Een metro-achtige setting", noemt de wethouder dat. Dat is voorlopig nog toekomstmuziek. "Dit is politiek voor de langere termijn. Als je infrastructurele zaken wil realiseren heb je een lange adem nodig."
De overheid trekt extra geld uit voor de infrastructuur in de vier grote steden. Buijtelaar vindt dat Amersfoort niet moet worden overgeslagen. "Als tweede stad van de provincie, een groeiende stad, moet daar goed naar worden gekeken om mensen een alternatief te bieden."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.