Inspectie luidt noodklok over personeels- en ICT-problemen bij regionale meldkamers

© Aneo Koning
DRIEBERGEN-RIJSENBURG - De Inspectie Justitie en Veiligheid luidt de noodklok over regionale meldkamers in Nederland. De meldkamers, die moeten reageren op 112-noodoproepen, hebben te weinig personeel, verouderde ICT en hebben niet de mogelijkheid elkaars taken volledig over te nemen als zij door een calamiteit worden getroffen.
De Inspectie en Agentschap Telecom (AT) bevelen de minister Sander Dekker (Justitie en Veiligheid) te investeren in meer personeel en techniek. "Ook dient de minister ervoor te zorgen dat de meldkamers noodmeldingen volledig van elkaar kunnen overnemen", stelt de inspectie.
Vier jaar geleden waarschuwden de Inspectie Justitie en Veiligheid en AT al voor de kwetsbaarheid van de meldkamers. Ook de landelijke 112-centrale zou toen problemen hebben.
"Sinds het rapport in 2015 heeft alleen de landelijke 112-centrale risico's geïnventariseerd en maatregelen genomen om de continuïteit ten aanzien van personeel, techniek en locatie te verbeteren. Regionale meldkamers hebben knelpunten op deze terreinen nauwelijks opgepakt. Zij zien de urgentie niet om de continuïteit veilig te stellen", stelt de inspectie.

EERSTE CONTACT

De meldkamer is het eerste contact dat een persoon in nood heeft met hulpdiensten. Via de landelijke 112-centrale van de Landelijke Eenheid (LE) van de politie in Driebergen krijgt de burger contact met één van de regionale meldkamers. Momenteel zijn er zestien regionale meldkamers, waarvan één in Utrecht.
Volgens het onderzoek van de inspectie hebben alle meldkamers, ook de landelijke centrale, te maken met een gebrek aan personeel. "Daardoor lukt het niet altijd om de minimale gewenste bezetting te halen. Als gevolg van de krappe bezetting wordt een enorme wissel getrokken op de aanwezige werknemers, met alle risico's van dien."

CALAMITEIT

Ook kunnen de meldkamers elkaars taken slechts gedeeltelijk overnemen als een van hen door een calamiteit wordt getroffen. Dat betekent dat de afhandeling van een noodmelding soms zeer lastig is en vertraging oploopt.
Ook de technische ontwikkelingen van de meldkamers staan op een laag pitje. "Hun ICT is verouderd en innovatie is niet of nauwelijks aan de orde. Er wordt gewacht met vernieuwen van apparatuur tot diverse meldkamers zijn samengevoegd."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.