Het moet veiliger op het Amsterdam-Rijnkanaal, de snelweg van de beroepsvaart

© RTV Utrecht / Iris Tasseron
PROVINCIE UTRECHT - Het vervoer over het Amsterdam-Rijnkanaal groeit. De afgelopen tien jaar is de hoeveelheid vracht gestegen van zo'n zeventig miljoen ton naar bijna tachtig miljoen. Het aantal binnenvaartschepen neemt niet toe, maar wel de grootte. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat. Grote zorg voor veel mensen is de veiligheid op het Amsterdam-Rijnkanaal ook al lijkt het aantal aanvaringen daar stabiel te blijven.
Landelijk is het aantal aanvaringen de afgelopen jaren wel toegenomen, vooral op de rivieren. Door de droge zomer was het waterpeil laag, waardoor de schepen vaker de grond raakten en er dus ook meer aanvaringen waren. Theo de Lange van Rijkswaterstaat: "Daarnaast is er een behoorlijke toename van de recreatievaart op het water en dat merken we hier op het Amsterdam-Rijnkanaal zeker".
Dat het plezierjacht niet is opgemerkt vanaf het schip. Dat vind ik wel zorgelijk.
Schipper Dominic van der Meer
Onlangs nog is een binnenvaartschipper veroordeelt tot het betalen van een boete, omdat hij een plezierjacht had aangevaren op het Amsterdam-Rijnkanaal. De binnenvaartschipper voer met de stuurhut laag en had daardoor geen vrij zicht naar buiten. De schade was enorm, maar er vielen geen gewonden.

STUURHUT

Binnenvaartschipper Dominic van der Meer verbaast zich over dit ongeval. "Dat is niet best natuurlijk dat zulke dingen gebeuren. Dat het niet is opgemerkt vanaf het schip. Dat vind ik wel zorgelijk."
Radar op het binnenvaartschip
Radar op het binnenvaartschip © RTV Utrecht / Iris Tasseron
Zelf zet hij de stuurhut alleen omlaag als hij onder een brug door gaat, maar dat betekent volgens hem niet dat je dan als schipper niets meer ziet. "Mensen vinden het misschien eng als containerschepen blind varen, maar in het donker en in de mist zien we buiten ook niks en dan varen wij ook en dan vaar je puur op radar."

CONTROLE

Bewoners langs het Amsterdam-Rijnkanaal maken zich zorgen. Mieke Hoek, raadslid in Stichtse Vecht en statenlid bij de provincie, heeft contact met die bewoners. Ze vindt dat de risico's met aanvaringen op het Amsterdam-Rijnkanaal worden onderschat. "Als ik zie met wat voor een snelheid men elkaar inhaalt. Als er dan ook nog een tegenligger komt, ja dan hoef je geen fantasie te hebben om te bedenken wat er dan eventueel zou kunnen gebeuren."
Hoek vindt dat er beter gecontroleerd moet worden om de veiligheid van de kleine gebruiker van het water te waarborgen. Volgens Rijkswaterstaat is het lastig om extra te controleren op het kanaal, zegt De Lange: "Het Amsterdam-Rijnkanaal is 74 kilometer lang. Als wij een patrouilleboot in Amsterdam hebben en er gebeurt wat in Wijk bij Duurstede dan duurt dat zeker een uur dat ie daar is. Je kunt niet overal tegelijk zijn."

SNELWEG

Het Amsterdam-Rijnkanaal is de snelweg van de binnenvaart en dan moet je goed opletten. Beroepsschippers zijn goed opgeleid zegt De Lange van Rijkswaterstaat. De schippers van de recreatiebootjes moeten heel goed opletten. "Als je vaart op zo'n druk kanaal moet je niet alleen maar recht vooruit kijken maar ook af en toe achterom kijken, want zo'n leeg schip heeft een grote snelheid en is zo bij je en heeft een dode hoek van een paar honderd meter."
Volgens binnenvaartschipper Van der Meer gaat het vervoer wel veilig. Als schepen elkaar inhalen communiceren ze dat onderling. Bij smalle stukken in het kanaal is het de verkeersleiding die aangeeft dat er tegenliggers komen. Dat gebeurt op een snelweg voor auto's en vrachtwagens niet.

PLEZIERVAART

Schipper Van der Meer heeft zelf nog nooit een aanvaring meegemaakt. Hij vindt dat veel schippers van de pleziervaart onervaren zijn en de regels niet goed kennen. Eigenlijk horen ze niet thuis op de snelweg van de beroepsvaart. Van der Meer: "Dan denk ik hier achter heb je de Vecht, dat is heel erg mooi, ga lekker daarheen. Je bent tenslotte op vakantie, je vaart voor je plezier. Ze zouden wat mij betreft ook wel wat meer mogen handhaven op de pleziervaart die gebruik maakt van de drukke vaarwegen zoals het Amsterdam-Rijnkanaal."
Rijkswaterstaat adviseert ook de recreatievaart om vooral alternatieve routes te kiezen, zoals de Vecht of het Merwedekanaal. Maar verbieden kan niet, want je kan ook een motor niet verbieden de autosnelweg op te gaan.
Varen op het Amsterdam-Rijnkanaal

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.