Een op de vijf mensen krijgt het: "Nederland moet dementievriendelijker worden"

© RTV Utrecht / Robert Jan Booij
UTRECHT - Een oudere vrouw loopt rustig door een bos. Op het eerste gezicht lijkt er misschien niets aan de hand te zijn. Maar als je beter kijkt zie je dat ze toch wat onthutst lijkt. Ze kijkt onrustig om zich heen, schuifelt onzeker over de weg en heeft geen jas aan terwijl het weer guur is. Het is een van de scenario's uit de nieuwe campagne voor dementievriendelijkheid. Hoe herken je dementie en wat kun je doen om iemand te helpen?
Met een druk op de knop ging vanmorgen op station Utrecht de campagne 'in het openbaar vervoer' van start. Het idee is dat door deze campagne medewerkers van het ov, maar ook mede-reizigers, dementie sneller herkennen en kunnen helpen. Samen Dementie Vriendelijk heeft met de NS en Connexxion de training GOED ontwikkeld. Deze methode staat voor Geruststellen, Oogcontact, Even meedenken en Dankjewel zeggen. Vier stappen die de communicatie met iemand met dementie makkelijker maken.
De kans dat je te maken krijgt met iemand die dementie heeft is groot: een op de vijf mensen krijgt dementie. Naar berekening zal het aantal mensen met dementie in 2040 verdubbeld zijn, daarmee is het volksziekte nummer een. Volgens Julie Meerveld van Samen Dementie Vriendelijk heeft dit alles te maken met de ouder wordende babyboomers. "Omdat Nederland vergrijst. En we hebben geen medicijn tegen dementie dus we moeten er zo goed mogelijk mee zien te leven. En dan is het nodig dat de samenleving dementievriendelijker is."

AFGELEID

Annet Fleer is dementieconsulent en vergezelt vaak mensen met dementie in het openbaar vervoer. Laatst liep ze de trein in met een man met dementie. Hij werd afgeleid door een vrouw die op het perron vroeg waar de trein naartoe ging, waardoor de treindeuren tussen Annet en hem dichtschoven en de trein wegreed. "Hij was zoals altijd bereid te helpen en stopte om haar antwoord te geven. Gelukkig werd hij goed opgevangen door de medewerkers van NS." aldus Fleer.
Alle prikkels komen hard binnen.
Annet Fleer, dementieconsulent
Dit verhaal liep gelukkig goed af, maar het komt steeds vaker voor in alledaagse situaties dat iemand zonder hulp en verward rondloopt. En een station kan bij uitstek nogal overweldigend zijn voor iemand met dementie. "De filter die jij en ik hebben, waardoor we ons kunnen afsluiten van onbelangrijke dingen die om ons heen gebeuren, hebben mensen met dementie niet meer. Dus alle prikkels komen hard binnen. Kun je nagaan als je op zo'n druk station bent en je ook nog de juiste trein probeert te pakken en door zo'n OV-poortje moet", legt Annet Fleer uit.

TRAINING

Marthe Vlaskamp, programmamanager Toegankelijkheid bij NS, bevestigt dat ze steeds vaker verhalen hoort van haar medewerkers over demente reizigers. Ze vindt het belangrijk dat mensen met dementie zo lang mogelijk nog gewoon kunnen functioneren en dus ook met de trein kunnen reizen. Het is een kleine moeite, vindt ze.
De training bestaat uit korte filmpjes waar in stappen wordt uitgelegd wat je kunt doen om iemand met dementie te helpen als je die tegenkomt. Vlaskamp heeft zelf de training ook al gedaan: "Het zijn vijf situaties die uit de praktijk gegrepen zijn en daarbij krijg je dan wat houvast voor hoe je moet reageren in zo'n situatie."
Treinconducteur Bert Haupts krijgt met allerlei situaties te maken in de trein en het is niet altijd even makkelijk om een juiste inschatting te maken. Verwardheid die te maken heeft met dementie kan bijvoorbeeld bij het langslopen aangezien worden voor iemand die te veel heeft gedronken. "Iemand kan soms even helemaal de weg kwijt zijn. Dan merk je dat die kennis van dementie heel belangrijk is, vooral in onze tak van het werk", vindt Haupts. "Maar bij de meeste gevallen zit iemand gewoon rustig in een coupé en heb je niet door dat er iets aan de hand is. Als zo iemand hulp nodig heeft, moet je dat goed kunnen herkennen."
De campagne is te zien op schermen op stations, in treinen en bussen. Ook worden er gratis online GOED-trainingen aangeboden die specifiek op beroepsgroepen zijn ingericht zoals ov, horeca en thuiszorg.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.