Visbroeders doen plastic in de ban: "Op vakantie zijn onze ogen geopend"

© S. van Laar
AMERSFOORT - Een portie kibbeling of een lekkerbekje krijg je bij vishandelaren Peter en Aard Lagerwerf uit Amersfoort voortaan zonder plastic bakje of plastic bestek. De tweeling zweert plastic verpakkingen af en hoopt daarmee een voorbeeld te zijn voor andere ondernemers.
De twee, die enige bekendheid verwierven als de zingende visbroeders, beseften tot voor kort niet welke gevolgen al die plastic materialen hadden. "Maar op vakantie zijn onze ogen geopend", zegt Aard Lagerwerf. De helft van de tweeling vervolgt: "Op vakantie hebben wij gezien dat de zee vol zit met plastic. Dat besef heb je helemaal niet tot je het gezien hebt."
De visboer die plastic gebruikt, creëert een vicieuze cirkel, vindt Lagerwerf. "Wij zijn een viszaak en wij zorgen ervoor dat onze vis plastic eet. Dat kan niet, dan ben je geen visspecialist. Als visspecialist zorg je dat het water schoon is." De visbroeders stoppen dan ook per direct met het gebruik van plastic.

KOMKOMMER IN PLASTIC

De Koninklijke Horeca Nederland ziet meer en meer ondernemers zoeken naar alternatieven voor plastic. Volgens KHN spreken restaurants regelmatig hun leveranciers aan op het gebruik van plastic, op dezelfde manier als een consument dat doet in de supermarkt, bijvoorbeeld door te vragen of dat plasticje om die komkommer wel nodig is. Steeds meer cafetaria's doen plastic ook in de ban.
Linda Nijenhuis van Milieu Centraal juicht de actie van de visbroeders toe, maar zet wel een kanttekening bij plastic verpakkingen. Die hebben namelijk ook een meerwaarde. Nijenhuis: "Sommige verpakkingen hebben ook een functie, namelijk om bederf en beschadiging van het product dat erin zit te voorkomen. Als dat voorkomen wordt, die verspilling van dat product, dan weegt de milieuimpact van zo'n verpakking eigenlijk altijd op tegen de verspilling."
Visverkoper Lagerwerf denkt dat de overheid binnen een paar jaar plastic verpakkingen verbiedt, maar tot die tijd zijn de broers mogelijk duurder dan hun concurrenten. Duurzame verpakkingen kosten meer, en daar draait de consument voor op. "Dat maakt ons niet uit, want we willen een gezonde vis verkopen. We leven op dit moment in zo'n goeie economie dat de klant die 10 cent extra wel kan missen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.