Motorcoureur Wayne Tessels begint aan WK Endurance: "24 uur racen met zijn drieën"
LOPIK - Motorcoureur Wayne Tessels staat aan de vooravond van een avontuur in het WK Endurance, een reeks aan motorraces van 8 en 24 uur. De rijder uit Lopik begint dit weekend aan de Bol d'Or op Circuit Paul Ricard in Frankrijk, en de nieuwe ploeg van Tessels doet in de Superstock-klasse mee om de prijzen. "We horen in principe bij de beste vijf teams", zegt hij tegen RTV Utrecht.
WK ENDURANCE
Na sterke prestaties in een eerdere 24-uursrace van Le Mans viel Tessels op bij RAC 41, een Franse ploeg met een Honda-motor die in actie komt in de Superstock-klasse. De coureurs rijden daarin op motoren van 1000cc. Samen met Guillaume Antiga en Maxime Bonnot rijdt Tessels het FIM Endurance World Championship van vier manches:
- De 24 uur van Bol d'Or (Frankrijk, 21-22 september)
- De 8 uur van Sepang (Maleisië, 14 december)
- De 24 uur van Le Mans (Frankrijk, 18-19 april)
- De 8 uur van Oschersleben (Duitsland, 6 juni)
- De 8 uur van Sepang (Maleisië, 14 december)
- De 24 uur van Le Mans (Frankrijk, 18-19 april)
- De 8 uur van Oschersleben (Duitsland, 6 juni)
TOP 5
De motor waarop Tessels en zijn ploeg rijden, is het afgelopen seizoen steeds verder verbeterd. Zijn ploeg kwam al uit op het Frans kampioenschap. "Tijdens die wedstrijd is de motor doorontwikkeld. Het is wel te merken dat er stappen zijn gemaakt, dus dat is zeker positief", aldus de Lopiker.
"We horen in principe bij de beste vijf teams", zegt Tessels, die weet dat de concurrentie dicht bij elkaar ligt. "De afgelopen Le Mans stonden we als vijfde gekwalificeerd, maar reed ik in de race na vijf uur naar de koppositie. Door technische problemen zijn we daarna uitgevallen. Het ligt vooral aan de kwaliteit en de motor, maar ook aan geluk, blijft alles heel? Een wedstrijd is zo lang, dat je van heel veel factoren afhankelijk bent of je een goede wedstrijd kan rijden."
INTENSIEF EN STRATEGISCH
De aftrap van het WK Endurance is zaterdag en zondag, met de Bol d'Or in Frankrijk. "Ik rijd samen met twee teamgenoten. De 24 uur verdelen we over ons drieën. We moeten heel erg fit zijn, want we rijden heel lange stints (periode op de motor, red.) van 50-55 minuten. In principe heb je dan twee stints rust, maar je moet vooral fit en uitgerust zijn. Je maakt heel weinig slaap en het team is het hele jaar bezig dat alles klaar staat", legt Tessels uit.
"Het is heel intensief. Normaal gesproken zit je een half uur op de motor en moet je maximaal knallen. Nu moet je over meer dingen nadenken en strategisch ermee omgaan. Het team geeft een rondetijd mee, daar zit een strategie achter. Brandstofgebruik, bandenslijtage, etcetera. Als ik rust heb dan heb ik massage, eten, drinken... Ik moet dan wel echt mijn rust pakken, want ik ben direct weer aan de beurt."
Dinsdag had Tessels een vrije training en woensdag waren fotosessies. Donderdagochtend staan nog vrije trainingen gepland en in de middag zijn de kwalificaties voor de echte race, die zaterdag begint. "Elke rijder heeft zijn eigen kwalificatie. Donderdagavond hebben we nog een nachttraining, een uur in het donker. Dat is meer ter voorbereiding. Vrijdags hebben we ook nog kwalificatie en zaterdag start dan de race."
Je zou denken dat racen in de nacht een probleem vormt tijdens 24-uurs, maar Tessels benoemt iets anders. "Gedurende de nacht gaat het nog wel, maar als het weer licht wordt rond 8 uur, dan ben je voor je gevoel eigenlijk al een hele dag en nacht aan de gang. Maar dan moet je nog tot 15 uur 's middags... Dat is helemaal lastig. Dan is het de kunst om je concentratie vast te houden en geen fouten te maken."
DRUKKE WEKEN
Voor Tessels zijn het alles behalve rustige weken. De 24 uur van Bol d'Or kosten veel energie, en dan staat een week later ook nog de seizoensfinale van het IDM Supersport-kampioenschap op zijn programma. Op een andere motor, met andere banden, met een ander team...
"Het is heel kort na elkaar", geeft hij toe. "Het is een heel intensieve week hier. Zondagavond vlieg ik terug naar Nederland, dan ga ik slapen en uitrusten. Dinsdag en woensdag ben ik aan het werk (Tessels verkoopt industriële gassen, red.) en donderdagochtend ga ik naar Hockenheim. Dat wordt best wel even omschakelen."
STAP OMHOOG NAAR DE SUPERBIKE
Toch zijn dit de weken waar Tessels juist naar uitkijkt als topsporter. "Dit is geweldig. Het WK Endurance is een mooi kampioenschap, met 100.000 duizend man op de tribunes. Alles komt live op tv, dus er is veel belangstelling en als je het goed doet...", durft de coureur stiekem vooruit te kijken.
Zou hij nog een stap hogerop kunnen maken binnen het endurance-racen? "Het zou kunnen voor de toekomst. Ik heb nu een contract voor dit jaar en daar wil ik het maximale uithalen. Misschien wordt ik straks gevraagd voor een fabrieksteam in de Superbike-klasse. Dat is afwachten. Ik moet het maximale eruithalen en hopelijk komt dan een keer zo'n kans voorbij."