Spaans hotel dreigt Baarnse uit kamer te zetten na faillissement Thomas Cook

Linda Vermeer (rechts) en haar reisgenote zijn zondagmorgen in Torremolinos aangekomen.
Linda Vermeer (rechts) en haar reisgenote zijn zondagmorgen in Torremolinos aangekomen. © Caspar Huurdeman
TORREMOLINOS/BAARN - Linda Vermeer uit Baarn hoort vanmorgen of ze haar vakantie in Zuid-Spanje na twee dagen al moet afbreken. De Britse reisorganisatie Thomas Cook is failliet en haar hotel wil een garantie dat de rekening wordt betaald. Het had weinig gescheeld of Vermeer en haar zwangere reisgenoot hadden gisteravond al op straat gestaan.
"We waren al ongerust over wat er in Engeland met Thomas Cook gebeurde", vertelt de Baarnse vanmorgen vanuit Torremolinos. "De touroperator van Thomas Cook hier verzekerde ons dat er geen problemen waren. Maar er waren al mensen die een kaartje in hun hotelkamer hadden gekregen dat ze de rekening moesten betalen."
Een hoop getetter in het Spaans en uiteindelijk kregen wij ook te horen: U moet de volledige rekening betalen, want anders komt u niet eens meer bij uw koffers!
Linda Vermeer

STRAND

Omdat Vermeer gerust werd gesteld en zij geen bericht van het hotel had ontvangen besloten zij en een vriendin met wie ze op reis is gewoon naar het strand te gaan. Toen ze 's avonds weer in het hotel kwamen bleken de kamersleutels niet meer te werken. "Daar sta je buiten in je bikini. Mijn spullen stonden daar nog binnen, dus we zijn naar de receptie gegaan. Een hoop getetter in het Spaans en uiteindelijk kregen wij ook te horen: U moet de volledige rekening betalen, want anders komt u niet eens meer bij uw koffers!"
Linda Vermeer uit Baarn op Radio M Utrecht
Vermeer had de volledige reissom al betaald aan de reisorganisatie en weigerde aan het verzoek van het hotel te voldoen. "Ik had via D-reizen de vakantie bij Thomas Cook geboekt, en daar hadden ze me 's ochtends nog per telefoon verzekerd dat een hotel dit wettelijk niet op de gasten mag verhalen. Maar in hotel Puente Real gebeurt dat dus wel."
Contact met D-reizen leggen lukte gisteravond echter niet meer. Nadat Vermeer een uur in de wacht had gestaan gaf ze de poging op. Vandaag gaat ze het opnieuw proberen.

NIET FAILLIET

Thomas Cook Nederland is niet failliet, probeerde Vermeer de hotelmedewerkers gisteravond duidelijk te maken. "Ik ga de rekening dus niet betalen, want dan krijg ik dat geld nooit meer terug. En je moet het ook maar net op je bankrekening hebben staan." Toen de gedupeerde Baarnse een Nederlands nieuwsbericht liet lezen waarin stond dat de Nederlandse tak van het bedrijf nog betaalde mocht ze voor één nacht terug naar haar kamer.
Vanmorgen moeten Vermeer en haar reisgenoot voor 11.00 uur een bewijs van Thomas Cook overhandigen dat de verblijfkosten worden betaald. "Anders sta ik alsnog met mijn koffers op straat."

FINANCIEEL ONVERMOGEN

Overigens heeft ook Thomas Cook Nederland inmiddels melding gedaan van financieel onvermogen, maar volgens een woordvoerster is er geen sprake van een faillissement, zoals bij de Britse Thomas Cook Group. Ook is nog niet besloten of het bedrijf in Nederland uitstel van betaling gaat aanvragen. Daarover wordt vandaag verder overlegd.
Wij vinden het enorm jammer dat wij de vakantie die u heeft geboekt, niet kunnen uitvoeren. Wij bieden onze welgemeende excuses aan voor deze situatie.
Thomas Cook Nederland
Ongeveer duizend Nederlanders hebben gehoord dat hun reis via Thomas Cook niet doorgaat. De reisorganisatie heeft hun vliegreis gecanceld, onder meer na signalen dat reizigers als Linda Vermeer voor problemen kwamen te staan. Bovendien heeft garantiefonds SGR meer tijd nodig om ervoor te zorgen dat al geboekte vluchten door kunnen gaan.
ZUID-EUROPESE ZONBESTEMMINGEN
Het advies voor reizigers naar met name Zuid-Europese zonbestemmingen die komende dagen zouden gaan vliegen is om de website van Thomas Cook, Neckermann of SGR te raadplegen. Thomas Cook betuigt de gedupeerden via de Nederlandse website spijt. "Wij vinden het enorm jammer dat wij de vakantie die u heeft geboekt, niet kunnen uitvoeren. Wij bieden onze welgemeende excuses aan voor deze situatie."
Wie al op vakantie is kan reis en verblijf gewoon afmaken, meldt de SGR. Vragen over de terugvlucht kunnen gesteld worden aan de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.