Kamer eist uitleg over 'verzwijgen' fouten bij keuring stint

© RTV Utrecht / Bas Teunissen
BILTHOVEN - Het ministerie van Infrastructuur heeft gefaald bij de toelating van de stint in 2011. Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat bij de keuring van de stint een verkeerde berekening is gebruikt. De huidige minister, Cora van Nieuwenhuizen, heeft dat volgens RTL verzwegen voor de Tweede Kamer.

MINISTERIE EN RDW WISTEN ERVAN

Het ministerie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) wisten in het voorjaar van 2011 al dat bij de keuring de verkeerde berekening gebruikt was. Die was op basis van concepteisen. Toch hielden ze niet tegen dat de elektrische bolderkarren van de fabrikant uit Bilthoven, in september van dat jaar, met de verkeerde eisen door de keuring kwamen.
RTL maakte een reconstructie bijna een jaar nadat de stint van de weg werd gehaald. Dat gebeurde nadat de bolderkar door nog onbekende oorzaak vorig jaar niet remde bij een spoorwegovergang in Oss. Vier kinderen kwamen daarbij om het leven. De begeleidster en een ander kind raakten zwaargewond.

REACTIE FABRIKANT

Volgens Edwin Renzen, de Bilthovense fabrikant van de stint, was het destijds in 2011 erg vaag aan welke regels de stint moest voldoen. Nu blijkt dat de keuring op basis van conceptregels is gedaan, later zijn de échte regels verzonnen. Renzen is nooit teruggeroepen zegt hij tegen RTV Utrecht: "Als ik had geweten dat de remweg nog iets korter had gemoeten, had ik hem nog iets aangetrokken. Zo simpel is het. Maar ik heb alsnog niet het gevoel dat er een onveilig voertuig op de weg is gebracht."
Op de vraag of fabrikant Renzen juridische stappen gaat ondernemen is hij stellig: "Ik ben niet uit op geld, ik wil gewoon dat mijn voertuig serieus genomen wordt". Wel loopt er een bezwaarprocedure tegen de overheid, omdat het voertuig onterecht van de weg zou zijn gehaald.

KAMER EIST UITLEG

Partijen in de Tweede Kamer reageren 'verbijsterd' op het nieuws dat de minister wist van de keuring. "Dit is geen fraai beeld", zegt CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma. "Je moet ervan op aan kunnen dat veiligheid een absolute prioriteit is bij de toelating van dit soort voertuigen." ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf schrikt van de berichten. "Ze roepen veel nieuwe vragen op. Waarom is de stint na het ontdekken van de fout in concept-eisen niet opnieuw gekeurd?" Rutger Schonis van D66 noemt de procedure onzorgvuldig: "Keer op keer blijkt dat het ministerie het toezicht niet op orde heeft." Ook de SP vindt dat de minister wat heeft uit te leggen. "Als ze documenten heeft achtergehouden is dat echt een kwalijke zaak."

REACTIE MINISTER

Minister Van Nieuwenhuizen ontkent dat ze informatie heeft achtergehouden voor de Tweede Kamer over het toelatingsproces: "Dat de manier waarop de stint moest worden gekeurd niet eenduidig was, is al veel eerder expliciet gemeld aan de Kamer," aldus de minister vandaag in een reactie.
De eisen waaraan de stint moest voldoen om de weg op te kunnen waren duidelijk. De wijze waarop moest worden getoets of het voertuig voldeed aan de eisen was onduidelijk, zo schreef de minister in januari van dit jaar in antwoord op vragen van Kamerleden.
Het document met daarin de verkeerde eisen die RTL in bezit heeft, hield minister Van Nieuwenhuizen volgens de omroep achter voor de Tweede Kamer. De Kamer had juist aangegeven het naadje van de kous te willen weten en alle documenten te willen hebben.
Een half jaar geleden ontkende minister Van Nieuwenhuizen nog stellig dat er fouten waren gemaakt rond de goedkeuring van de stint.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.