Van applaus tot hoon, organisaties verdeeld over aanpak stikstofcrisis

© ANP
PROVINCIE UTRECHT - "De tijd van juridische trucs is voorbij. Er zijn maatregelen nodig die zoden aan de dijk zetten." Stevige woorden van oud-minister Remkes, bij de presentatie van de plannen om de uitstoot van stikstof in Nederland sterk te verlagen.
Woorden die bij veel partijen en instanties goed zijn gevallen. Maar zorgen blijven er ook. En kritiek. Vooral landbouworganisatie LTO is fel. "In plaats van lef en leiderschap te tonen is het adviescollege vastgelopen in juridische angst", reageert voorzitter Marc Calon van de agrarische brancheorganisatie.

VEEHOUDERS ONZEKER

Calon zegt dat duizenden boeren nog steeds in grote onzekerheid verkeren over de toekomst van hun bedrijf. De vergunningverlenging ligt nog altijd stil en dat ziet LTO met dit advies niet snel veranderen.
Biologisch melkveehouder Sander van Vliet maakt zich voor zichzelf niet zoveel zorgen. Hij heeft de uitstoot van ammoniak in zijn bedrijf in Oudewater sterk teruggebracht. Maar dat er vooral weer naar de veehouderijen wordt gekeken, vindt hij een slechte zaak. "Formule 1, en het vliegverkeer, dat moet doorgaan. Maar wij moeten inkrimpen. Terwijl we een kringloop zijn. We stoten ammoniak uit, maar ons gras neemt het ook weer op."
LTO had graag gezien dat de commissie zich had uitgesproken over een veilige ondergrens voor stikstofuitstoot. Boerenbedrijven die een 'verwaarloosbare' uitstoot veroorzaken, zouden zo geen problemen meer ondervinden wanneer ze bijvoorbeeld een vergunning aanvragen voor uitbreiding. Zeker 80 procent van de impasse dan zijn opgelost", zegt de LTO.
De land-en tuinbouworganisatie vindt de Vogelbescherming in Zeist niet aan haar kant. De vogelbescherming juicht het toe dat de commissie vindt dat de natuur eerst moet herstellen, voordat Nederland weer massaal gaat bouwen. Maar dat kan volgens de Vogelbescherming alleen als de veestapel sterk wordt verkleind. De Commissie Remkes heeft ervoor gekozen om boerenbedrijven die veel ammoniak uitstoten en dicht bij natuurgebieden staan, te saneren of uit te kopen.

SNELHEID OMLAAG

De commissie Remkes pleit er ook voor de maximum snelheid op rijks- en provinciale wegen te verlagen. Zeker als die wegen dichtbij natuurgebieden liggen. De linkse oppostie in de Tweede Kamer is daar blij mee. GroenLinks-voorman Jesse Klaver noemt de voorstellen revolutionair, en krijgt direct bijval van de GroenLinks-fractie in De Bilt, die het voorstel van Remkes graag concreet maakt.
Fractievoorzitter Henk Zandvliet ziet graag dat de snelheid tussen Utrecht en Hilversum op de A27 omlaag gaat. Hij wil dat het verkeer met slechts 100 kilometer per uur langs Groenekan, Maartensdijk en Hollandse Rading rijdt.
De Bovag in Bunnik ziet niets in een algehele verlaging van de maximumsnelheid. Volgens de branche-organisatie is het effect daarvan verwaarloosbaar. Op specifieke plekken kan een snelheidsverlaging wel zin hebben, zegt de Bovag.
De belangenvereniging Zuilense Ring strijdt voor de verlaging van de maximumsnelheid op een specifieke weg. Op de ring langs Maarssen naar de A2 mag het verkeer nu 100 kilometer per uur rijden. De belangenvereniging hoopt met het rapport van Remkes in de hand de snelheid terug te krijgen naar 80 kilometer per uur. "Tot nu toe zijn we door de provincie nooit betrokken geweest, we hopen dat dit nu wel gebeurt", zegt een woordvoerder. "Het rapport zou zelfs een extra motivatie kunnen zijn om de snelheidsverlaging af te dwingen bij de rechter."
En dan zijn er nog de bedrijven, met name in de bouw, die door de uitspraak van de Raad van State op slot zitten en bang zijn om failliet te gaan als de stikstofcrisis nog lang aanhoudt. VNO-NCW en MKB-Nederland zeggen dat ze zeer teleurgesteld zijn dat de commissie er niet in is geslaagd om op dit punt met oplossingen voor de korte termijn te komen. Ze wijzen er op dat dit wel de opdracht was.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.