Grote winkelpanden Utrechtse binnenstad staan lang leeg: "Voorkeur gaat uit naar Hoog Catharijne"

© RTV Utrecht / Timo Anceaux
UTRECHT - De leegstand van grote winkelpanden in de Utrechtse binnenstad is opnieuw toegenomen. De voorkeur van bekende ketens lijkt steeds vaker uit te gaan naar het vernieuwde Hoog Catharijne. Dat staat in het vandaag verschenen rapport Sprekende Cijfers Winkelmarkten 2019 van Molenbeek Makelaars (Dynamis).
Voor het tweede opeenvolgende jaar is het aantal aangeboden winkelmeters toegenomen in de binnenstad. Ruim 4.300 vierkante meter winkelruimte staat te huur of te koop sinds 1 juli. Dat is een record sinds de start van deze registratie in 2014.

HOOG CATHARIJNE AANTREKKELIJKER

Sinds de verbouwing kan Hoog Catharijne op interesse rekenen van grote ketens. "Winkeliers met een grote ruimtevraag geven de voorkeur aan deze moderne winkelomgeving boven een vestiging in de oude binnenstad van Utrecht. Als gevolg hiervan staan grote panden in de drukste winkelstraten van het historische centrum lang te koop of te huur." Of dit ook te maken heeft met de hoge huurpijzen in de Utrechtse binnenstad wordt niet vermeld.

ANDERHALF JAAR LEEG

Het aantal leegstaande winkels is toegenomen van 4 procent naar ruim 8 procent. Een aanzienlijk deel van het aanbod wordt gevormd door het voormalige pand van Massimo Dutti aan de Steenweg. Deze kledingwinkel had hier ruim 600 vierkante meter in gebruik. Ondanks de ligging aan een van de drukste winkelstraten van de Utrechtse binnenstad, staat dit pand al anderhalf jaar leeg.
"Opmerkelijk is de toename van de leegstand op A- en B-locaties, terwijl de leegstand op C-locaties juist is afgenomen", aldus de onderzoekers. "Desondanks staat op deze onaantrekkelijke locaties maar liefst één op de drie winkels leeg."

MINDER WINKELEND PUBLIEK

De winkelstraten in de grote steden als Utrecht trekken ook steeds minder publiek, zo bleek vorige week uit onderzoek van Bureau RMC, dat met behulp van druktesensoren het aantal passanten telt. "De trend is niet onomkeerbaar, maar we moeten wel in actie komen", zei Arjan Kleuver van Centrum Management Utrecht. Hij verklaart de terugloop doordat er steeds meer internetaankopen worden gedaan, maar hij vindt ook dat Utrecht zich onvoldoende in de markt zet.

IMPULS VOOR BINNENSTAD

Nieuwe renovatieprojecten in de binnenstad, zoals de herontwikkeling van het oude postkantoor aan de Neude en winkelcentrum De Planeet aan de Lange Viestraat, moeten een nieuwe impuls geven aan de binnenstad.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.