RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Wethouder over woonboten in Merwedekanaal: "Dit had zeker zorgvuldiger gemoeten"

UTRECHT - Kees Diepeveen, wethouder Wonen in de gemeente Utrecht, betreurt dat er onrust is ontstaan over de mogelijke bouw van vijf bruggen over het Merwedekanaal. Hij benadrukt dat de plannen onzeker zijn, en dat het aanlegproces van de nieuwe woonwijk en de bijbehorende bruggen veel tijd kost. "Helaas gaat het niet altijd zo snel als we graag zouden willen."

Eerder vandaag berichtte RTV Utrecht over bewoners van woonboten, die in actie komen tegen de mogelijke aanleg van vijf bruggen over het Merwedekanaal. Door deze bouw zouden zij hun woonplek moeten verlaten. Dit ontdekten zij op een informatieavond; het nieuws was niet direct naar de bewoners zelf gecommuniceerd.

Hiervoor steekt wethouder Diepeveen de hand in eigen boezem. "Tijdens de behandeling van de Omgevingsvisie in de raad, in februari 2018, zijn er in de Visie 'streepjes' getrokken op een kaart om mogelijke verbindingen aan te geven over het kanaal. Dit is vooraf niet met individuele woonbootbewoners besproken. Dit had zeker zorgvuldiger gemoeten."

Toch is volgens de wethouder wel uitvoerig met de bewoners gepraat. "Vanwege de impact van de eventuele bruggen op met name de woonbootbewoners, hebben we hen vanaf het begin intensief betrokken bij de plannen. Zo is er een klankbordgroep, zijn er individuele gesprekken met woonbootbewoners gevoerd en zijn er diverse bewonersavonden geweest."

Diepeveen benadrukt dat nog niet duidelijk is hoeveel bruggen worden gebouwd. "Alle opties zijn nog in onderzoek. In november organiseren we bijpraatmomenten met de omgeving, waarin het ook over het bruggenonderzoek gaat. Dit is voorafgaand aan de besluitvorming door het college, de inspraakperiode en vervolgens de besluitvorming door de gemeenteraad."

LANG IN ONZEKERHEID

Woonbootbewoners als Erwin en Angelina zijn gefrustreerd dat zij al drie jaar in onzekerheid leven. "We realiseren ons heel goed dat de lange onzekerheid voor woonbootbewoners een grote impact heeft", schrijft Diepeveen. "Het kost echter tijd om een nieuwe wijk als de Merwedekanaalzone te maken, waar 10.000 woningen zouden moeten komen. We willen dat deze woningen betaalbaar worden, dat de wijk groen en aantrekkelijk wordt en dat er voldoende winkels, horeca en scholen komen zodat ook omliggende wijken van de ontwikkeling profiteren."

"Hierin werken we samen met diverse andere partijen, zoals de roeiers waar we ook rekening mee houden. Ook betrekken we er de bewoners bij om dit zo goed en zorgvuldig mogelijk te doen, maar helaas gaat het niet altijd zo snel als we graag zouden willen."

ALTERNATIEVE LIGPLAATSEN

Mochten mensen door de aanleg van bruggen moeten verhuizen, dan wordt dat door de gemeente betaald. "Woonbootbewoners kunnen een alternatieve ligplaats krijgen, waarbij de verhuiskosten door de gemeente worden vergoed. Omdat momenteel nog onduidelijk is over hoeveel plekken het gaat, bepalen we de alternatieve ligplaatsen zodra het besluit over de bruggen is genomen door de raad."

Een andere angst is dat de bouw van bruggen zou zorgen voor onveilige situaties voor de historische schepen die door het kanaal varen. Hogere bruggen zijn hiervoor volgens Diepeveen geen optie. " De helling voor fietsers wordt dan te hoog en de hellingbaan zou te veel ruimte innemen. Eerst moet er besloten worden of er extra bruggen komen, daarna volgt de verdere uitwerking, waarbij uiteraard de doorvaart van de historische schepen, maar ook vervoer van de woonboten voor het periodiek onderhoud, voorwaarden zijn voor het ontwerp."


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.



Lees ook




Nieuwsoverzicht