Indrukwekkend protest tegen bruggen Merwedekanaal

UTRECHT - Het Utrechtse Merwedekanaal was vanmiddag het toneel van een groot bewonersprotest. Ruim honderd mensen op de wal, en nog minstens evenveel op het water, lieten blijken niet blij te zijn met plannen om het water te overspannen met drie nieuwe bruggen vanwege de komst van de nieuwe woonwijk Merwedekanaalzone. Ruim 1700 tegenstanders tekenden een petitie die vandaag werd overhandigd aan wethouder Kees Diepeveen.
Woonbootbewoners, waterscouts, roeiverenigingen, eigenaren van historische boten en gewone bewoners van Rivierenwijk waren vanmiddag verenigd in het indrukwekkende protest. Zowel op de wal, op het water, op boten en op bruggen maakten ze duidelijk dat drie nieuwe bruggen in hun wijk geen optie is.
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Wethouder Diepeveen (GroenLinks) was zichtbaar onder de indruk. "Ik vind de opkomst hoog en indrukwekkend. Wat ik waardeer aan deze actie is dat er ook ruimte is voor een tegengeluid." De wethouder doelde daarmee op de petitie die hij kreeg aangeboden. De actievoerders vroegen niet alleen wie er tegen de bruggen was, maar ook of er betrokkenen zijn die juist meer bruggen willen. Dat bleek slechts een handjevol te zijn.
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
WAAROM BRUGGEN?
De bruggen zijn volgens de gemeente noodzakelijk omdat er aan de andere kant van het kanaal zes- tot tienduizend woningen gebouwd gaan worden. De bruggen moeten deze nieuwe wijk beter ontsluiten. Minstens zes woonboten verliezen zo hun plek. De eigenaren daarvan zijn dus tegen de bruggen.
Bewoners van Rivierenwijk hebben weer andere zorgen. Zij vrezen dat ze dagelijks duizenden extra fietsers door de wijk krijgen. Daarnaast zijn ze bang dat de nieuwe bewoners hun auto bij hen voor de deur gaan parkeren. De nieuwe wijk krijgt namelijk nagenoeg geen parkeerplaatsen voor auto's. De nieuwe bewoners worden geacht zoveel mogelijk met het openbaar vervoer te reizen, te fietsen en te lopen.
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
De roeiverenigingen zijn tegen nieuwe bruggen omdat het kanaal voor hen een belangrijk trainingswater is, de bruggen maken serieus roeien onmogelijk. Hetzelfde geldt voor de waterscouts. Eigenaren van historische vrachtschepen die hun boot in de Veilinghaven hebben liggen vrezen dat ze in de toekomst niet meer makkelijk kunnen uitvaren.
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Wethouder Diepeveen luisterde naar de bewoners, maar hij had geen goed nieuws. "Ik ga niet over één nacht ijs. De plannen voor de nieuwe wijk zijn bijna klaar. Daarmee gaan we in november eerst naar de bewoners om te overleggen wat zij ervan vinden. Daarna nemen we in het college een besluit. En of er drie bruggen moeten komen weet ik nog niet. Maar het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat we besluiten dat er helemaal geen brug hoeft te komen."

ZONDER BRUGGEN

Daar denkt oppositiepartij VVD heel anders over. Raadslid Gert-Jan ten Hoonte trekt het hele plan in twijfel. "De stad kan de nieuwe wijk Merwedekanaalzone met tienduizend woningen helemaal niet aan, daar is de infrastructuur niet op berekend. Maar als je niet meer dan zesduizend woningen bouwt, dan zijn die bruggen niet nodig. Dus wij zetten in op nul nieuwe bruggen." Raadslid Jantine Zwinkels van het CDA sluit zich daar bij aan. "Ik denk ook dat nul bruggen een optie is. Maar laten we eerst maar eens kijken waar het college mee komt."
Coalitiepartij D66 weet zeker dat er minstens één brug moet komen, en wellicht veel meer. Raadslid Maarten Koning: "Die bruggen zijn noodzakelijk. Maar ik wil eerst de plannen zien van het college en horen hoeveel bruggen er echt nodig zijn. En we willen weten ten koste van hoeveel ligplekken voor woonboten dat gaat." Koning ziet ook oplossingen buiten de stad." D66 maakt zich als één van de weinige partijen sterk voor een roeibaan in de Polder Rijnenburg, dus de roeiers kunnen wat ons betreft daarheen verhuizen."

BEWONER DINY

Diny Engelman is woonbootbewoner en ziet het allemaal met lede ogen aan, zij is één van de organisatoren van de actie. "We hebben 1700 handtekeningen op gehaald. Het leeft heel erg in de wijk. Maar dat is ook niet zo gek want die bruggen verstoren de rust in het Merwedeplantsoen en in de wijk. Het kost bomen en het kost groen. Al die fietsers door de wijk op weg naar de stad of het station."
Raadslid Zwinkels verzuchtte, licht spottend: "Het verzet tegen het beleid van dit college is massaler dan het protest tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd." Ze ziet het verzet tegen het beleid van D66 en GroenLinks in de stad steeds grotere vormen aannemen.
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.