Vanaf eind 2020 met de nachttrein van Utrecht naar Wenen, Innsbruck of München

© OBB
UTRECHT - Vanaf eind volgend jaar gaat er weer een nachttrein rijden van Amsterdan naar Oostenrijk. Reizigers kunnen ook in Utrecht en Arnhem de zogenoemde Nightjet nemen.
Drie jaar geleden vertrok de laatste nachttrein van Amsterdam naar München en Zürich. De Duitse spoorwegen stopten er destijds mee vanwege een teruglopend aantal passagiers, maar het aantal reizigers op internationale treinen neemt de laatste tijd weer toe.
De trein moet een duurzaam en aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig worden. Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil de komende jaren twee miljoen reizigers extra verleiden om de trein te kiezen op afstanden tot circa zes uur binnen Europa. Zij trekt daarom maximaal 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te kunnen laten rijden.

IN VEERTIEN UUR NAAR WENEN

Het vertrek uit Amsterdam is aan het begin van de avond. Uitstappen kan in München, Innsbruck of Wenen in de ochtend. In Nürnberg splitst de trein in een gedeelte voor München en Innsbruck en een gedeelte voor Wenen. De reistijd tussen Amsterdam en Wenen bedraagt ongeveer veertien uur. Reizigers in beide richtingen komen voor tien uur 's morgens aan op hun bestemming.

SLAPEN

Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé-sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen. Prijzen voor zitplaatsen beginnen rond de 29 euro, ligplaatsen vanaf 59 euro en slaapplaatsen vanaf 89 euro. Een ontbijt is inbegrepen voor passagiers in de slaapgedeeltes.
Van Veldhoven: "Reizigers kunnen straks op een comfortabele manier naar Duitsland en Oostenrijk reizen en slapend de grens over, Zo maken we de trein ook op grotere afstanden binnen Europa niet alleen een duurzame, maar ook een aantrekkelijke manier van reizen."

KOSTEN

NS en het Oostenrijkse OBB zullen de nachttrein tussen 2021 en 2024 gaan rijden. De kosten voor het rijden van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa wegen op dit moment nog niet op tegen het aantal reizigers dat hier gebruik van wil maken. Dit exploitatietekort wordt de komende jaren met een subsidie ondervangen.
Roger van Boxtel, president-directeur van NS: "De nachttrein heeft nog een steuntje in de rug nodig, maar ik weet zeker dat reizigers het gaan waarderen. Op steeds meer bestemmingen tot zo'n 700 kilometer is de trein al de beste keuze. Met de nachttrein bieden we ook op langere afstanden een duurzaam alternatief voor het vliegtuig."
Van Boxtel: "Om succesvol een nachttrein te rijden, moeten ticketprijzen concurrerend zijn met die van vliegen. Maar een nachttrein rijden is best complex en niet goedkoop. De trein rijdt door meerdere landen, heeft relatief veel personeel aan boord en vanwege de grote afstanden is gebruik van het spoor relatief duur. Anders dan bij vliegreizen, betalen treinreizigers bovendien wel belasting over hun ticketprijs. Europese nachttreinen zijn daardoor vaak niet volledig kostendekkend."
De komende maanden gebruikt NS om samen met de staatssecretaris en ÖBB alle details uit te werken, zoals inpassing in de dienstregeling en de beschikbaarheid van materieel.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.