NS: Blaadjes op spoor hinderen treinen steeds minder vaak

© RTV Utrecht / Niels Drost
UTRECHT - Het lukt de NS steeds beter om treinen op tijd te laten rijden in de herfst, ondanks de vallende blaadjes die in het najaar vaak op het spoor vallen. Dat blijkt uit eigen onderzoek van het Utrechtse spoorbedrijf.
"Sinds 2015 zien we dat de herfstprestaties verbeteren", zegt Mischa van der Haar van het NS Kenniscentrum. In de herfst van 2015 reden 87,4 procent van de treinen op tijd (90,1 procent over het hele jaar), vorig jaar was dat 91,2 procent (92,6 procent over het hele jaar).
"Vocht in combinatie met bladval kan zorgen dat sporen heel glad wordt", vertelt woordvoerder Erik Kroeze van de NS. "Dat betekent dat een machinist langzamer moet optrekken en afremmen. Het gevolg is daarvan dat we wat meer vertragingen hebben in de herfst."

GELTREINEN

Een van de maatregelen die de NS sinds enkele jaren neemt tegen gladde sporen, is de inzet van zogenoemde geltreinen. Speciale treinen spuiten een soort gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel op het spoor. Ze maken de sporen minder glad.
"We voeren daarnaast ook een herfstminuutje in. Dat betekent dat machinisten een minuutje langer de tijd krijgen om op hun eindbestemming te komen. Zij hebben dan meer tijd om op te trekken en af te remmen."
Ook dit jaar rijden ProRail en de NS weer met deze speciale treinen rond: twaalf in totaal. Acht zijn reguliere reizigerstreinen die met gps worden aangestuurd. Daarnaast heeft ProRail nog speciale geltreinen klaarstaan in Amersfoort en Eindhoven die flexibel ingezet kunnen worden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.