Winkeliers voeren online actie voor meer offline shoppen: "Wíj betalen de kerstverlichting in de straat"

© RTV Utrecht / Timo Anceaux
PROVINCIE UTRECHT - Winkeliers in de provincie Utrecht delen massaal een Facebookpost van een winkel in Almelo. In het bericht worden consumenten opgeroepen om weer wat vaker een winkel te bezoeken in plaats van online te shoppen. "Sint, waarom koop je niet bij Bol.com, Wehkamp of Zalando cadeautjes? Sint: Omdat de lokale middenstand de intocht en de feestverlichting betaalt en zij niet", valt er in de post te lezen.
Ook Annet Ploeg van Filly Fashion in Zeist deelde het bericht. "We staan nu voor de sinterklaas- en kerstuitgaven. Dus het is nu het moment om het onder de aandacht te brengen", zegt ze. "Mijn bericht is al bijna 800 keer gedeeld."

SINTERKLAASINTOCHT

Ploeg ziet ook in Zeist dat steeds meer mensen online verkiezen boven ouderwets shoppen. "Daardoor ontstaat leegstand. En dat vinden mensen niet gezellig, de sfeer wordt daardoor niet beter, geven veel consumenten aan.
Daarnaast zijn het de lokale ondernemers die de portemonnee trekken voor een leuke sinterklaasintocht of sfeervolle kerstverlichting in de winkelstraat. Ploeg: "En Bol.com en Zalando doen daar niet aan mee. Als consumenten dat soort activiteiten graag zien dan is het ook belangrijk dat ze zich bewust zijn van wie dat organiseert en betaalt."

SAMENWERKEN

Bol.com met de hoofdvestiging in Utrecht laat in een reactie weten. "Hoewel we inmiddels al 20 jaar bestaan, ondernemen wij zelf ook nog elke dag. Wij begrijpen dan ook heel goed dat iedere ondernemer zijn eigen handel promoot. We geloven dat samenwerken de toekomst van retail is in plaats van concurreren en dat online en fysiek goed naast elkaar kunnen bestaan."
Ploeg snapt ook hoe de grootste online winkel erin staat, maar hoopt tegelijkertijd dat veel mensen de Facebook post delen. Bovendien heeft ouderwets winkelen zo z'n voordelen. "Je ontmoet mensen en je kunt het meteen passen. Online zijn de kleuren ook anders. Offline is echt een hele grote toevoeging."
Winkeliers voeren online actie voor meer offline shoppen

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.