Bunnik restaureert tankversperringen bij Fort Rhijnauwen

BUNNIK - Het gebeurt niet vaak dat een gemeente tijd en geld vrijmaakt voor het restaureren van een tankversperring. Toch gebeurde dat vanochtend in Bunnik. De gemeente was daar hard aan het werk met het beter zichtbaar maken van een tankversperring. Niet omdat er een invasie wordt verwacht: het gaat om het doen herleven van een stukje geschiedenis van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
De tankversperring bij Fort bij Rhijnauwen wordt weer zichtbaar
Met een oorverdovend geluid schraapt een graafmachine vanochtend asfalt aan de kant op de weg die van Bunnik naar Fort Rhijnauwen loopt. Onder het asfalt komen vierkante metalen putten tevoorschijn. Een teken dat de werklui goed zitten: op deze plek lag jarenlang een militair object.
Historicus Hans Nap: "Dit is een voormalige tankversperring geweest. In de loop van de 20e eeuw zou Fort Rhijnauwen belaagd kunnen worden door pantserwagens en tanks. En die moest je ook tegen kunnen houden."
Historicus Hans Nap over herstel tankversperring Bunnik
Dit type versperring bestond uit een dikke betonnen plaat van 10 meter lang en 3 meter breed. In het beton zaten metalen putten waar stukken metaal in werden gestoken die de weg versperden. De schuine staven leken op asperges. Daarom heet de barrière ook wel een 'aspergeversperring'.
Een 'aspergeversperring' in actie bij Blauwkapel.
Een 'aspergeversperring' in actie bij Blauwkapel. © Dirk de Groot
Uiteindelijk zijn de twee versperringen bij Fort Rhijnauwen nooit echt gebruikt. Nap: "Hier is niet gevochten. Die nieuwe Hollandse Waterlinie heeft veel gekost, maar heeft nooit zijn functie hoeven uitoefenen. In 1914-1918 kwam er geen oorlog. En toen het Duitse leger hier in 1940 aankwam, was de capitulatie al een feit."
Hans Nap naast een put waar een metalen 'asperge' in werd gestoken.
Hans Nap naast een put waar een metalen 'asperge' in werd gestoken. © RTV Utrecht
Wethouder Erika Spil kwam vanochtend langs om de werkzaamheden te bekijken. Zij legt uit dat er in totaal twee tankversperringen worden hersteld. Dat gebeurt op zo'n manier dat het verkeer hier geen last van heeft.
"Alleen aan de zijkant komen de metalen staven er echt in te zitten. Want door de asperges kun je natuurlijk niet meer doorrijden en we willen wel dat de weg begaanbaar blijft. En er komt een groot bord met uitleg over wat het is en waar je overheen rijdt."
Wethouder over tankversperring: "Buitengewoon fascinerend!"

UNESCO

De werkzaamheden vinden plaats tegen de achtergrond van een poging om de Nieuwe Hollandse Waterlinie op te laten nemen op de Unesco werelderfgoedlijst. Die aanvraag wordt op dit moment beoordeeld en hiervoor is het belangrijk dat de samenhang van de Nieuwe Hollandse Waterlinie in het landschap te zien is. De herstelde tankversperringen maken daar deel van uit.
Historicus Nap is erg in zijn nopjes met de actie: "Ik vind het belangrijk dat de historie van ons eigen Bunnik wat meer beleefd moet worden. Gelukkig heeft de gemeente daar middelen voor vrijgemaakt om dat op een paar plekken rondom Fort Rhijnauwen zichtbaar te maken."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.