Nieuw centrum helpt groeiend aantal expats op weg: "Je komt er lastig tussen"

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - Het International Welcome Centre Utrecht Region (IWCUR) opent vandaag in het stadskantoor in Utrecht haar deuren. Het centrum is een verzamelpunt voor het groeiende aantal expats die hier werken en wil het voor expats makkelijker maken om praktische zaken, zoals een werkvergunning of zorgverzekering, te kunnen regelen. Het is een initiatief van de provincie, de gemeente Utrecht en Amersfoort en de Universiteit Utrecht.
De familie Jackson is zo'n expatfamilie. Vanuit het Verenigd Koninkrijk zijn ze neergestreken in Utrecht voor het werk van de vader van het gezin. Zijn vrouw Anna legt uit dat het als expat soms best lastig kan zijn in Nederland. De taal leren blijkt bijvoorbeeld erg lastig: "Ik spreek een beetje Nederlands. Het is moeilijk om te leren. Iedereen spreekt Engels en dat maakt je een beetje lui. Ook worden we niet echt ondergedompeld in de Nederlandse cultuur omdat we ons in een internationale omgeving bewegen", vertelt ze in het Engels.
Haar 15-jarige dochter Sophie spreekt wel Nederlands dankzij de internationale school waar ze naar toe gaat. "Daar heeft ze het heel snel geleerd", aldus Anna.
De Duitse Thomas Klimeck kwam achttien jaar geleden naar Utrecht voor de liefde en spreekt vloeiend Nederlands. Ondanks dat zijn relatie niet standhield, bleef hij plakken in Utrecht. "Het is heel moeilijk om Nederlandse vrienden te krijgen. Je kunt er maar lastig tussenkomen. Je blijft een beetje de nieuweling. Nieuwe mensen leren kennen is echt lastig."

VRIENDELIJKHEID

Het kan dus lastig zijn voor expats om zich thuis te voelen in Nederland. Toch benadrukken Anna en Thomas dat er aan de vriendelijkheid van Nederlanders niets schort: "Nederlanders zijn ontzettend aardig. We hebben hele leuke buren en iedereen is heel hartelijk", aldus Anna.
Ze vindt de komst van het welkomstcentrum voor expats een goed idee: "Het is best moeilijk als je hier komt. We hebben bijvoorbeeld de internationale school waar je vragen kunt stellen, maar als je dat niet hebt dan sta je er alleen voor."
Ook de Thomas vindt het fijn dat het centrum er nu is. "Ik denk dat het heel belangrijk is. Er zijn best veel vragen over de gezondheidszorg. Hoe het schoolsysteem werkt, of wat je met je auto moet doen. En hoe zit het met de belastingen? Dit zijn dingen die voor Nederlanders vanzelfsprekend zijn. Maar als je van buitenaf komt, kan het een groot vraagteken zijn. Je wordt best vaak van A naar B gestuurd. Een centraal punt voor al je vragen is dus heel fijn."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.