Reacties op verbreding snelwegen Utrecht: van 'belachelijk' tot 'van groot belang'

Door de stikstofmaatregelen van het kabinet kan de verbreding van de Ring Utrecht toch doorgaan.
Door de stikstofmaatregelen van het kabinet kan de verbreding van de Ring Utrecht toch doorgaan. © ANP
UTRECHT - Er is met gemengde gevoelens gereageerd op de plannen om de stikstof- en PFAS-problemen aan te pakken. Vanochtend presenteerde het kabinet een reeks maatregelen, waardoor er ruimte komt voor woningbouw en voor infrastructurele projecten. Daardoor kan onder meer ook de verbreding van de Ring Utrecht bij Amelisweerd toch doorgaan.
"Het is belachelijk om in deze tijd nog met een plan te komen dat de natuur bij een stad nóg verder aantast, terwijl er zoveel betere oplossingen zijn voor de bereikbaarheid en de natuur", zegt voorzitter Jos Kloppenborg van de Vrienden van Amelisweerd. De actiegroep kwam in het verleden regelmatig in verzet tegen de plannen om de snelweg bij Amelisweerd te verbreden
Kloppenborg ziet liever dat de maximumsnelheid rond Utrecht nóg meer omlaag wordt gehaald, namelijk naar 80 kilometer per uur. "Dan is een verbreding van de snelweg ook niet meer nodig, dan is er een uitstekende doorstroming, goede verkeersveiligheid en de lucht wordt er gezonder op."

POLITIEK

De VVD in Utrecht is blij dat de aanpak van de Ring door kan gaan. "De verlaging van de maximumsnelheid is een bittere pil, maar het geeft wel ruimte om verder te gaan met de verbreding en dat vindt onze partij van groot belang", zegt fractievoorzitter Dimitri Gilissen.
GroenLinks is minder blij. "Het is heel verdrietig nieuws. We strijden met actieve bewonersgroepen al tijden tegen de verbreding van de A27. We hadden daar ook een mooi succes doordat de rechter zei dat de verbreding te schadelijk is voor de natuur. Nu dreigt het kabinet de verbreding er toch door te drammen", zegt GroenLinks-raadslid Thijs Weistra.
De verlaging van de maximumsnelheid vindt Weistra wél een goed idee. "Wij pleiten daar al heel lang voor. We hebben recent ook gepleit voor 80 kilometer per uur, dan hoeft die stomme verbreding ook niet door te gaan. Met een lagere snelheid stoot je nóg minder stikstof uit." GroenLinks Utrecht is van plan om in Den Haag te blijven pleiten voor een structurele verlaging van de snelheid rond Utrecht.
Gedeputeerde Hanke Bruins Slot laat in een schriftelijke reactie weten dat de provincie Utrecht momenteel onderzoekt wat de stikstofmaatregelen betekenen voor de regio. "Het kabinet en provincies werken daarnaast door aan eenduidige afspraken over de beleidsregels met betrekking tot vergunningverlening. De verwachting is dat daar rond december meer duidelijkheid over komt."

BOUWORGANISATIES

Topman Rob van Wingerden van bouwconcern BAM is niet tevreden met de onthulde kabinetsmaatregelen tegen de stikstofcrisis. "Er zijn nog duidelijk zorgen of het genoeg is en of het snel genoeg is", zei hij in een interview op Radio 1.
Bouwend Nederland sluit zich daar bij aan. "We voelen dat het kabinet de problemen onderkent, maar de maatregelen die nu genomen zijn, vergen nog heel veel tijd. Het moet nog door de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Daar gaan weken, zo niet maanden overheen", zegt Jan Overtoom van Bouwend Nederland. "Er moet nu actie worden ondernomen omdat bedrijven in de problemen komen. De maatregelen moeten dus vandaag ingaan."

AANVECHTEN

Milieuorganisatie MOB, die eerder het stikstofbeleid van de overheid onderuit haalde bij de Raad van State, vindt dat het kabinet niet heeft geleerd van het sneuvelen van het zogeheten Programma Aanpak Stikstof (PAS).
"Het kabinet maakt weer dezelfde fouten", reageert de organisatie. MOB is zeker van plan om grote infrastructurele projecten, zoals de verbreding van de A27, juridisch aan te vechten als het zover is. "Die verbreding is ons een doorn in het oog, die gaan we natuurlijk aanpakken. Het kabinet zegt wel dat er ruimte komt voor dit soort projecten, maar die ruimte is er helemaal niet", zegt voorzitter Johan Vollenbroek.
Milieudefensie noemt het verlagen van de maximumsnelheid een goed begin, maar is verder niet tevreden over de stikstofmaatregelen. "Het kabinet kiest weer voor meer asfalt, bijvoorbeeld op de ring Utrecht bij Amelisweerd. Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van", vindt Milieudefensie.
Behalve de Ring Utrecht, kan ook de vernieuwing van knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A27 Houten-Hooipolder doorgaan. Daarvoor moet overigens wel eerst een nieuw tracébesluit worden genomen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.