Verbreding Ring Utrecht loopt tot drie jaar vertraging op

© RTV Utrecht / Mark van der Wel
UTRECHT - De verbreding van de A27 bij Amelisweerd loopt één tot drie jaar vertraging op. Dat maakt minister Cora van Nieuwenhuizen bekend in een brief aan de Tweede Kamer. De omstreden verbreding is één van meerdere grote infrastructerele projecten die door de stikstof- en PFAS-problematiek vertraging oploopt. Ook de werkzaamheden aan knooppunt Hoevelaken lopen één tot drie jaar vertraging op.
Vooral projecten in de wegenbouw die te veel stikstof uitstoten komen in de problemen. Volgens de minister kunnen "enkele projecten" in hun huidige vorm mogelijk helemaal niet doorgaan. Door het verlagen van de maximumsnelheid wil het kabinet de uitstoot zo inperken dat een aantal geplande projecten door kan gaan. Maar in sommige gevallen lopen die ook vertraging op.
De gevolgen van de stikstof- en PFAS-problematiek zijn voor de verbreding van de A27 groot, schrijft de minister. "Hoe verder een project in de procedure was gevorderd, hoe groter de planningseffecten van de uitspraak van de Raad van State in het algemeen zijn. Hierdoor is het effect op de planning van een project zoals Ring Utrecht relatief groot.
Jos Kloppenborg van actiegroep Vrienden van Amelisweerd vindt de brief van de minister maar vaag. "Er wordt niet aangegeven of er nieuwe besluisten genomen gaan worden, en niet wanneer die vertraging begint. En ze neemt nogal wat slagen om de arm, omdat de stikstofberekeningen blijkbaar nog niet af zijn. We zien dit als een slag in de lucht, en een teken dat de verbreding nog helemaal niet zo zeker is."
Volgens Kloppenborg is het mogelijk dat deze uitstel tot afstel leidt, "al zal de minister de laatste zijn die dat toegeeft. Op een gegeven moment komt het punt dat je moet zeggen dat het plan volledig achterhaald is. Tien jaar geleden, toen het plan werd bedacht, kon het geld niet op, maar nu loop je tegen heel andere problemen aan. Je moet kijken wat nú het beste is om te doen."
De kosten door deze problemen lopen al in de tientallen miljoenen euro's. Volgens Van Nieuwenhuizen is het nog te vroeg om de uiteindelijke gevolgen voor de projecten in kaart te brengen, het komende halfjaar moet meer duidelijk worden.
Komende maandag wordt in de Tweede Kamer het rijksinfrastructuur besproken. "Met deze brief laat de minister zien dat ze haar huiswerk nog maar half gedaan heeft", aldus Kloppenborg.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.