Prinses Beatrixsluis draait op volle sterkte, alle kolken zijn open

© Rijkswaterstaat
NIEUWEGEIN - De laatste hand is gelegd aan de ingrijpende vernieuwing van de monumentale Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein. Na de openstelling van de 3e kolk en het verbreden van het Lekkanaal in februari, stond dit jaar verder in het teken van de renovatie van de twee bestaande kolken. Nu alle kolken open zijn, draait de sluis op volle sterkte.
Ype Heijsman, directeur bij Rijkswaterstaat Midden-Nederland, ziet de verbeterde bereikbaarheid van de route Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen als grootste winst van de vernieuwde Prinses Beatrixsluis. "Brede schepen met veel diepgang hoeven niet meer om te varen, omdat er nu een 3e kolk ligt die grote schepen kan schutten. Sowieso zorgt de komst van een extra kolk voor kortere wachttijden voor alle schepen bij de sluis." Anné Middendorp, binnenschipper en voorzitter van de afdeling Utrecht van Koninklijke BLN Schuttevaer, beaamt dat. "Het is geweldig dat de wachttijd nagenoeg tot nul is teruggebracht. Ook als het spitsuur is voor de grote schepen kunnen ze gewoon doorvaren."

HISTORISCHE STAAT

Belangrijk onderdeel van de renovatie was het in oude luister herstellen van het oorspronkelijke sluizencomplex uit 1938. Het complex is een Rijksmonument, met historische voormalige dienstwoningen. De woningen zijn in 2018 omgebouwd tot bedienruimte met de nieuwste technieken. Dit jaar is ook de bediening van de twee bestaande kolken omgezet naar het nieuwe bediensysteem in deze 'witte huisjes'.
© Rijkswaterstaat
Het oude bediengebouw en de loopbrug uit de jaren negentig zijn gesloopt. Zo zijn nu, net als in 1938, de witte huisjes en de heftorens weer de blikvangers. In de heftorens zijn veel onderdelen die zorgen voor de beweging van de hefdeuren vernieuwd.
© Rijkswaterstaat
Het werk aan een sluiscomplex is nooit helemaal af, aldus Rijkswaterstaat. Aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk verzorgt de komende 27 jaar het onderhoud. Bewegende onderdelen zullen regelmatig worden gecontroleerd en gesmeerd, maar soms zal ook groter onderhoud nodig zijn. Voor 2020 is in ieder geval de plaatsing van 1200 zonnepanelen gepland op een verdiept plek naast de 3e kolk en groot onderhoud van de langzaamverkeerbrug over de kolken 1 en 2. Tijdens dat werk zorgt Sas van Vreeswijk voor een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers.
© Rijkswaterstaat

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.