Tweede Kamer wil verbreding A27 snel uitvoeren

© RTV Utrecht / Mark van der Wel
UTRECHT - De Tweede Kamer heeft vandaag een motie aangenomen die de minister oproept om 'met kracht' vaart te maken met de verbreding van de A27 en A12 bij Utrecht. De motie wijst er op dat de doorstroming van verkeer op de twee snelwegen voor Midden-Nederland van enorm belang is.
In de motie wijzen de indieners er nogmaals op dat de verbreding een deal was met de regio Utrecht. In ruil voor een flinke financiële bijdrage voor de nieuwe tram naar De Uithof zouden de stad en provincie Utrecht meewerken aan de verbreding van de snelweg.
Die verbreding ligt bij een deel van de Utrechtse bevolking gevoelig omdat daarvoor de zogenoemde bak bij Amelisweerd verbreed moet worden. Daarbij wordt de snelweg deels overkapt en komt er een nieuw park met honderden bomen tussen Amelisweerd en de stad.

UITSTEL

In juli leek de Raad van State nog een streep te zetten door de verbreding. Die zou leiden tot meer stikstofuitstoot, ook in natuurgebieden langs de Ring Utrecht. Vorige maand liet minister Cora van Nieuwenhuizen weten dat de verbreding van de A27 bij Amelisweerd één tot drie jaar vertraging oploopt, door de stikstof- en PFAS-problematiek.

REACTIE VVD

De motie werd in de Kamer gesteund door een grote meerderheid van VVD, CDA, 50Plus, PVV, DENK, FvD en Van Haga. In de Utrechtse politiek reageert VVD'er Dimitri Gilissen verheugd. "De verbreding is van nationaal belang, goed dat de Kamer dit uitspreekt", aldus de liberale fractievoorzitter. "Daarnaast maakt de verbreding ruimte voor 2.000 nieuwe woningen aan de Archimedeslaan en realiseert een groene verbinding over het dak van de A27 naar de landgoederen. Wat de Utrechtse VVD betreft neemt de minister snel een nieuwe tracébesluit en gaan we aan de slag."
De motie gebruikt de woorden 'met kracht', wat een woordspeling lijkt op de actiegroep die tegen de verbreding strijdt, die heet 'De Kracht van Utrecht'.

REACTIE VRIENDEN VAN AMELISWEERD

Voorzitter Jos Kloppenborg van de Vrienden van Amelisweerd is niet onder de indruk van de motie. "Het is een typische VVD-motie, die nu wel door de Tweede Kamer is aangenomen, maar juridisch geen kans maakt."
Omdat het Tracébesluit in juli van dit jaar door Raad van State werd vernietigd, moet er volgens Kloppenburg eerst een nieuw plan komen. "Het hele project moet opnieuw worden gestart. Daar gaat veel tijd overheen. De aanbesteding wordt bovendien heel ingewikkeld, want het zal veel duurder worden dan tien jaar geleden is begroot", zegt hij.
"Bovendien zijn er - en dat is juridisch heel belangrijk - alternatieven zonder verbreding van de bak van Amelisweerd die het probleem net zo goed oplossen." Vrienden van Amelisweerd pleit er al lang voor om op de hele ring Utrecht een maximumsnelheid in te voeren van 80 kilometer per uur.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.