Brunner door de Bocht: Stadsboulevard of broken dreams?

Edo Brunner bij de ovonde op 't Goylaan.
Edo Brunner bij de ovonde op 't Goylaan. © RTV Utrecht/ Nathalie Ringrose
UTRECHT - De stad Utrecht wordt steeds groter met meer mensen, meer woningen en dat betekent dat er ook steeds meer verkeer is in allerlei vormen. Edo: "Bij de gemeente dromen ze stiekem van een ideaal beeld: communicerende verkeerslichten, goeie doorstroming en genoeg parkeerplek."
Om dat utopische beeld werkelijkheid te laten worden is er een begin gemaakt met het aanleggen van stadsboulevards; 1 rijstrook per rijrichting, groene middenberm met een (dubbele) bomenrij ,parkeren langs de rijbaan, vrijliggende fietspaden en aan beide zijden een voetpad.

OVONDE

Edo begeeft zich in de auto naar 't Goylaan die al langer als een stadsboulevard is ingericht. Edo: "De doorstroming lijkt beter, maar het verkeer hoopt zich nu wel op aan de Waterlinieweg. Maargoed, het is ook de bedoeling dat er uiteindelijk minder auto's de stad inrijden. De auto's hopen zich nu op op plekken waar geen woningen zijn, dus dat is een positief punt zou je kunnen zeggen."
Minder geslaagd lijkt het langgerekte ovale verkeersplein op de stadsboulevard. Bewoners die Edo ter plekke aanspreekt zijn niet tevreden. Er gebeuren nog veel te veel ongelukken doordat de situatie op deze ovonde onoverzichtelijk is. Volgend jaar worden er aanpassingen gedaan.
Er zullen altijd auto's de stad in moeten. Mensen kunnen nou eenmaal niet zonder.
Edo Brunner
Edo met een omwonende bij de ovonde op 't Goylaan.
Edo met een omwonende bij de ovonde op 't Goylaan. © RTV Utrecht

BRUG

Edo: "Ondertussen wordt er allang nagedacht over een westelijke stadsboulevard vanaf het 24 oktober plein tot voorbij de Marnixlaan. Hierover is ook nogal wat zorg bij omwonenden. Peter Coumans van het buurtcomité Schepenbuurt: "Ik maak me grote zorgen. Door de nieuwe stadsboulevard zal het nog moeilijker worden onze wijk uit te komen. Wat ze beter kunnen doen is een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal maken, zodat auto's eerder de stad uit zijn en niet voor niks zo lang op de boulevard vast komen te staan."
Volgens Edo is het vooral zaak om bij al deze plannen vooral de auto niet uit het oog te verliezen. "Er zullen altijd auto's de stad in moeten. Mensen kunnen nou eenmaal niet zonder. Daar moet niet aan voorbijgegaan worden."
Kijk hier de hele uitzending
Brunner door de Bocht: de Stadsboulevard

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.