Met de nieuwe busdienstregeling reis je sneller van A naar B, maar niet iedereen

© RTV Utrecht / Peter Knieriem
PROVINCIE UTRECHT - Vanaf volgende week gaat de dienstregeling van de bus in onze provincie op de schop. De grootste verandering is de invoering van 'U-link'. Dat is een snelbusdienst die er voor zorgt dat reizigers sneller op hun plek van bestemming komen. Maar om door te kunnen rijden stoppen die bussen wel bij minder haltes. En dat is voor andere reizigers dan weer vervelend.
"Ik moet straks meer dan een uur reizen", vertelt de slechtziende Rozemarijn Verhoeven. "En dat is voor mij verrekte lang." Verhoeven pakt voor haar werk bij Bartiméus in Zeist buslijn 71 vanuit Utrecht. Die bus stopt nu nog op de Van Renesselaan, vlak voor de deur, maar vanaf volgende week gaat de lijn op in een snelbusdienst waardoor de bus er niet meer stopt. Al met al moet ze een kwartier langer reizen, dat is vervelend, plus: "Ik moet dus extra over gaan stappen wat voor iemand met een visuele handicap erg lastig en vermoeiend is."

VOORDELEN

Niet iedereen zal straks moeite hebben met de nieuwe dienstregeling van U-OV. Die biedt namelijk ook veel voordelen. Zo rijdt er bijvoorbeeld straks elke 10 minuten een snelle bus van Vleuterweide naar Utrecht Science Park en een U-linkbus van Nieuwegein via Utrecht Centraal naar Bilthoven. Verhoeven ziet daar ook de voordelen wel van in, maar vindt tegelijkertijd dat mensen zoals zij daar niet de dupe van mogen worden.
Ik moet straks meer dan een uur reizen en dat vind ik verrekte lang
Rozemarijn Verhoeven, reiziger
"Snelle lijnen? Prima. Uithoflijn bereikbaar, heel goed, maar niet ten koste van andere mensen en een instelling zoals Bartiméus (voor mensen die slechtziend of blind zijn). Daar kunnen nu mensen uit 8 plaatsen rechtstreeks naartoe. Volgende week niet meer."

ACTIEGROEP

De nieuwe busdienstregeling deed al meer stof opwaaien. Vorige week haalden bewoners van de Schaakwijk in Utrecht bijna 1000 handtekeningen op. Ze zijn boos over het verplaatsen van buslijn 4. Voor veel bewoners betekent dat dat ze veel verder moeten lopen om bij een halte te komen. Vooral voor ouderen en zieken is dat een te zware opgave, stelt de actiegroep.
Ook gemeenten tekenden verzet aan. In sommige gevallen was dat wel met succes.

GELD BIJ

De SP in de provincie trekt zich het lot van de boze busreizigers aan. Er moet desnoods geld bij om haltes en lijnen te behouden, zegt Statenlid Andrea Poppe. "Mensen die het zo hard nodig hebben blijven in de kou staan. Die kleinere lijnen, haltes met minder instappers, daar wordt gekeken naar: hoeveel mensen stappen er in? Maar niet naar: wélke mensen stappen er in. En, daarbij, als er niemand bij de halte staat, dan kan de bus toch gewoon doorrijden?"
Veel reizigers profiteren van grotere bussen, meer OV en de voordelen van snellere reistijden
Vervoerder U-OV
Dat vindt Rozemarijn Verhoeven een goed idee. Ze hoopt dat haar halte op een of andere manier toch kan blijven bestaan. In de tussentijd zoekt ze naar alternatief vervoer. "Als er iemand is die op woensdagochtend en rond 12.00 uur wil carpoolen tussen Utrecht zuid en Zeist Van Renesselaan, meld je dan alsjeblieft bij RTV Utrecht!"
REACTIE U-OV
Vervoerder U-OV zegt dat 'veel reizigers profiteren van grotere bussen, meer openbaar vervoer met de voordelen van snellere reistijden'. "Op sommige trajecten gaat U-link in de spits om de vijf minuten rijden. In een aantal gevallen staat daar tegenover dat extra moet worden overgestapt of verder moet worden gelopen naar de halte."
En als reactie op de klachten van Rozemarijn Verhoeven laat U-OV weten: "In het vervoerplan is gekozen voor één hoogfrequente lijn over de Utrechtseweg in Zeist in plaats van meerdere laagfrequente lijnen die allemaal net iets anders doen. Hierdoor ontstaan per saldo meer reismogelijkheden, maar daar staat voor een deel van de reizigers wel een extra overstap tegenover."
Niet iedereen is blij met de nieuwe busdienstregeling

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.