RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Weg met de ambtelijke taal; Vijfheerenlanden start met versimpelteam

1/2
MEERKERK - De gemeente Vijfheerenlanden heeft sinds vandaag een versimpelteam. Dat moet ambtenaren helpen in duidelijke taal te schrijven, zodat iedereen de brieven van de gemeente snapt. In de eerste zogenoemde 'brievenwasserette' nemen schrijfcoaches en inwoners samen met ambtenaren brieven onder de loep.

Om tafel in het gemeentehuis van Meerkerk zit onder andere Rien BrakelÚ. Hij is laaggeletterd. Vroeger maakte hij brieven van de gemeente en de Belastingdienst niet eens open. "Ik begreep ze niet", vertelt hij. Nu is hij 'gelukkig getrouwd' en leest zijn vrouw de brieven.

VERLOPEN REISDOCUMENT

Ondanks zijn bril, houdt hij de brief die wordt besproken dicht bij zijn ogen. De brief gaat over een verlopen reisdocument. "Waarom staat er niet gewoon paspoort?", vraagt Rien zich hardop af. Want wat hem betreft is ook een OV-chipkaart een reisdocument.

Wollige zinnen moeten weg; luister hier een radioreportage over de brievenwasserette


En daar zit de crux. "Als we een paspoort bedoelen, dan moeten we dat ook opschrijven", zegt burgemeester Sjors Fr÷hlich. Ook hij is aangeschoven bij de groep van Rien. Verspreid over het gemeentehuis hebben zich nog meer groepjes verzameld voor de brievenwasserette.

Toch is het niet altijd makkelijk om een brief te 'versimpelen', aldus Fr÷hlich. Terwijl het schrijven in simpele taal hem als oud-radiomaker 'op het lijf is geschreven', is het schrijven van een brief als ambtenaar andere koek. "Het is formeler en moet voor honderd procent kloppen", zegt hij.

TAALCOACH GEEFT TIPS

Niet voor niets is het voor taalcoach Trea Scholten af en toe schipperen tussen de laaggeletterden en de ambtenaren aan tafel. "Waarom staan er niet gewoon plaatjes bij?", hoort ze aan de ene kant. "We moeten ons nu eerst richten op de tekstuele aspecten", klinkt het van de andere kant.

Scholten legt uit: "Voordat je een brief schrijft, moet je je bedenken: wat moet mijn lezer weten? We zijn geneigd om te denken: wat wil ik vertellen? Dan wordt een brief te lang." Heldere taal zit volgens haar tussen ambtelijke taal en Jip- en Janneketaal in. "Gebruik geen moeilijke woorden", is toch wel de belangrijkste tip.

Maar waarom is dat toch zo moeilijk voor ambtenaren? Lena de Jong van de afdeling Burgerzaken vindt het een lastige vraag. Na een korte stilte zegt ze: "Enerzijds zijn we het gewend; anderzijds moeten brieven van de gemeente juridisch dichtgetimmerd zijn. Dat gaat soms moeilijk in gewonemensentaal."

MOEILIJKE WOORDEN

Toch neemt ze de tips ter harte. "We hebben er zelf ook profijt van als mensen goed voorbereid aan de balie komen", zegt ze. "Dan hoeven we ze niet weg te sturen omdat ze bijvoorbeeld iets zijn vergeten." De Jong gaat met haar team voortaan bij elke brief 'goed kijken of die voor iedereen te begrijpen is'.

Na ongeveer een uur is brief 1 over het verlopen reisdocument door de wasserette gehaald. Uiteindelijk gaan alle standaardbrieven van de gemeente Vijfheerenlanden langs het Versimpelteam. BrakelÚ is er blij mee en sluit af: "Zo. Nu zijn alle moeilijke woorden eruit. Dat scheelt een hoop."


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.






Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -