Nieuwe Utrechtse woonwijk Merwede gaat de hoogte in en wordt geheel autovrij

© Gemeente Utrecht / Marco Broekman en OKRA
PROVINCIE UTRECHT - De nieuwe wijk Merwede in Utrecht wordt volkomen autovrij. Dat staat in het stedenbouwkundig plan dat vanmorgen is gepresenteerd. Alleen de nooddiensten en verhuizers mogen het gebied straks nog in. Werknemers van bedrijven in de wijk mogen ook niet meer met de auto komen. De eerste paal gaat over ruim twee jaar de grond in, de eerste woning wordt opgeleverd in 2024.
De wijk Merwede is onderdeel van de Merwedekanaalzone. Dat gebied dat zich uitstrekt van de Jaarbeurs tot aan de snelweg A12 moet de komende jaren volgebouwd worden met 10.000 woningen. De wijk Merwede ligt middenin dat gebied. Wethouder Kees Diepeveen presenteert nu het voorlopig ontwerp voor de wijk. Het wordt de dichtbevolkste wijk van de stad. De woningdichtheid is volgens de wethouder tot zeven keer groter dan gebruikelijk in Utrecht.
De nieuwe wijk bestaat uit een twintigtal appartementengebouwen die in hoogte variëren. Zo zijn er complexen van 16 meter (vijf bouwlagen) tot 55 meter (achtien woonlagen). Twee gebouwen worden een stuk hoger, zo is er een woontoren ingepland van 70 meter halverwege de Europalaan en een van 100 meter aan het Anne Frankplein.
© Gemeente Utrecht / Marco Broekman en OKRA

VOORZIENINGEN

Het gebied krijgt 6.000 woningen waar plaats is voor 12.000 bewoners. De wethouder geeft aan dat de wijk niet alleen voor de 'happy few' is. Het moet een zeer gevarieerde wijk worden, ook qua bevolkingsopbouw. Daarom worden er goedkope en dure woningen gebouwd. Waarbij extra aandacht kom voor het middensegment. Ook komen er veel voorzieningen in de wijk, zoals winkels, scholen en eventueel een zwembad. Daarnaast moet er ook een opvang komen voor daklozen.

DUURZAAM

In veel opzichten wil de gemeente Utrecht dat Merwede een modelwijk wordt. Zo komt 75% van de elektriciteit van eigen zonnepanelen. Natuurlijk wordt de wijk aardgasvrij, de verwarming wordt verzorgd door een zogenoemde Warmte Koude Opslag (WKO-installatie). Omdat de behoefte aan warmte groter is dan de opslagcapaciteit in de bodem, wordt er ook warmte onttrokken aan het water van het aanpalende Merwedekanaal.

AUTOVRIJ

Doordat de wijk autovrij wordt, is er ruimte voor veel groen. Maar in de plannen staat ook een kanaal dat diagonaal door de wijk loopt, van het Merwedekanaal naar Park Transwijk. In de wijk is alleen ruimte voor voetpaden waar de fiets te gast is. De automobilist moet parkeren in parkeergarages aan de rand van de wijk, aan de Europalaan. Tenminste als daar plek is, want de parkeernorm wordt laag gehouden. Er komen drie parkeerplekken per tien woningen. Maar die parkeerplekken zijn ook voor bezoekers aan het gebied.
De wijk krijgt zogenoemde mobiliteitswinkels. Uitgangspunt daarbij is dat bewoners geen vervoersmiddelen meer bezitten, maar die delen. In de mobiliteitswinkel kan een elektrische fiets, bakfiets of elektrische bestelwagen worden gehuurd. Op de Europalaan komen twee haltes voor de bussen die daar voorbij komen. Op termijn zou dat een tram moeten worden. Het idee is dat bewoners verder de fiets pakken. Bestel je als bewoner een pakketje, dan krijg je dat dus niet thuisbezorgd, maar moet je dit bij zo'n mobiliteitswinkel ophalen. Tenzij de pakketbezorger op een (bak)fiets komt.

BRUGGEN

De omliggende buurten krijgen ook te maken met de plannen. Zo wordt in alle omliggende wijken, zoals Rivierenwijk, Dichterswijk en Transwijk betaald parkeren ingevoerd. Na kritiek van bewoners uit de Rivierenwijk is één brug over het Merwedekanaal geschrapt. Die bruggen gaan, volgens de bewoners ten kosten van de rust in de wijk en bovendien moeten er woonboten voor verdwijnen.
De plannen hebben ook grote gevolgen voor keramiekbedrijf Mobach. Die heeft nu nog zijn werkplaats in een monumentaal pand aan de Kanaalweg. Het bedrijf wordt straks onbereikbaar voor vrachtverkeer. Daardoor komt de bedrijfsvoering, volgens de gemeente, in gevaar.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.