'Teveel huizen en te weinig parkeerplek in nieuwe Utrechtse woonwijk Merwede'

© Gemeente Utrecht / Marco Broekman en OKRA
PROVINCIE UTRECHT - De Merwedekanaalzone in Utrecht krijgt een hoge 'woningdichtheid', wat wil zeggen dat er in een relatief kleine ruimte veel huizen dicht op elkaar staan. Dat staat in de nieuwe plannen die wethouder Kees Diepeveen vandaag presenteert.
De wethouder publiceerde vandaag twee stukken, samen goed voor circa vijfhonderd bladzijden. In het ene presenteerde hij concrete plannen voor de nieuwe wijk Merwede. Die wijk is onderdeel van de Merwedekanaalzone.
Voor de rest van die zone zijn de plannen nog een stuk minder concreet. Met een zogenoemde 'omgevingsvisie' wordt wel aangegeven welke kant het op moet met de resterende delen van het gebeid. De twee stukken sluiten naadloos op elkaar aan en hebben deels een gelijkluidende inhoud. Toch staan er ook in de visie nieuwe ideeën of verder uitgewerkte plannen.
Wat opvalt is dat definitief gekozen is voor een extreem hoge woningdichtheid. Het gebied geeft daardoor ruimte voor in totaal 10.000 huizen.

HOGE WOONTORENS

Daartegen is in de gemeenteraad veel verzet. Oppositiepartijen vinden 6.000 woningen voor het hele gebied meer dan voldoende. Deze hoge dichtheid betekent dat er veel hoge gebouwen komen, die ook nog eens dicht op elkaar staan. De hoogste woontoren in het gebied zal zo'n honderd meter hoog worden. Dat is ruim drie keer zo hoog als de tienhoogflats in Kanaleneiland.
Ook Birgit Matser van de werkgroep Houd Rivierenwijk Leefbaar is geschrokken van de aantallen: "Dat zijn er heel erg veel op een heel klein oppervlak. En het is de vraag of het groen waar veel over gepraat wordt, of dat wel groen is wat wel in die wijk komt."

PARKEREN

Een grote dichtheid vergt - volgens voor- en tegenstanders - grote ingrepen in de mobiliteit. De nieuwe bewoners moeten zo veel mogelijk met de fiets of het OV reizen. De visie en het stedenbouwkundig ontwerp sluiten daarin naadloos op elkaar aan. Autogebruik wordt ontmoedigd, onder meer door een lage parkeernorm: drie parkeerplaatsen per tien woningen, voor zowel bewoners, bezoekers als gebruikers van het gebied.
Maar de gemeente houdt er al wel rekening mee dat de lage parkeernorm niet toereikend blijkt. Als er te weinig ruimte is voor het parkeren van auto's dan moeten toekomstige bewoners en gebruikers uitwijken naar parkeergarages buiten de stad.
Ook bij de werkgroep Houd Rivierenwijk Leefbaar vrezen ze voor de parkeerdruk. Birgit Matser: "Wij vrezen voor een toename auto's in de wijk, ook als de gemeente betaald parkeren invoert. Ik las dat er niemand de wijk in mag, behalve de hulpdiensten, en ik hoorde al van mensen die in de wijk willen klussen dat ze zich nu al afvragen waar ze met hun auto heen moeten."

ROEIERS

Slecht nieuws is er voor de roeiers op het Merwedekanaal. De gemeente geeft heel nadrukkelijk aan dat het kanaal niet het exclusief domein van één groep gebruikers is. Daarmee doelt de gemeente op de roeiers. Zij zullen moeten inschikken om ruimte te maken voor zwemmen en andere vormen van recreatie.
De gemeente probeert de pijn te verlichten door voorstellen te doen over bijvoorbeeld venstertijden. Wel is er geluisterd naar kritiek op de nieuwe bruggen. De roeiers zouden er niet makkelijk onderdoor kunnen varen. Die bruggen worden nu aangelegd naar de norm van de landelijke roeibond.

BRUGGEN

Net als in het stedelijk ontwerp, staat ook in de 'omgevingsvisie' dat er één brug minder gebouwd gaat worden ter hoogte van de Rivierenwijk. In die wijk was massaal verzet tegen de bruggen.
De bewoners krijgen nu dus gedeeltelijk hun zin. Maar Matser vindt het nog steeds te veel: "Het plan is toch ongeveer hetzelfde gebleven. Drie extra bruggen in ieder geval en het lijkt erop dat al onze argumenten van de afgelopen drie jaar niet meegenomen zijn. Er komen gewoon extra bruggen. Er is gewoon geen draagvlak. Ik vraag me nu wel af wat de 'participatie' nu eigenlijk inhoudt."
Maar er staat ook ander slecht nieuws in het stuk voor de Rivierwijkers. De Rijnlaan, die dwars door de wijk loopt, zal aanzienlijk drukker worden. En ook voor de beheerder van het tankstation aan de Europalaan is er slecht nieuws. Dit bedrijf moet, als het aan de gemeente ligt, verdwijnen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.