Vakantiebeurs Utrecht van start: "Meer met de trein, iets minder vliegen in de toekomst"

© ANP
PROVINCIE UTRECHT - Een bezoekje aan kaasstad Woerden, met de camper naar Frankrijk of toch met het hele gezin vliegen naar Bali of Argentinië? Al vijftig jaar is de vakantiebeurs in Utrecht dé plek om ideeën op te doen voor de volgende trip. Vanaf vandaag strijkt de beurs weer neer in de Jaarbeurshallen.
Je verwacht het of niet maar in 2020 zijn er ook veel nieuwe reistrends te bespeuren. "Binnen Europa zijn Turkije, Spanje, Portugal, maar ook Kroatië erg populair geworden. Ook autoreizen naar Scandinavië zijn in trek", zegt Bart Meijer van de Vakantiebeurs.
Ook grote reizen maken met het gezin is iets wat steeds meer ouders aandurven. Meijer: "Je ziet steeds meer gezinnen met grotere en kleine kinderen echte rondreizen maken. En je ziet ook dat er diverse reisorganisaties zijn die daar programma's voor aanbieden."
Verder zijn er ook vakantiebestemmingen met een flinke opmars bezig: "Namibië is enorm populair aan het worden. Zijn ook groot aanwezig op de beurs. Zuid-Afrika is heel populair. Maar ook Amerika en Azië zijn echt grote trekkers voor de verre reizigers in Nederland. Maar ook Colombia is heel populair net als Georgië. Daar hebben programma's als Wie is de Mol aan bijgedragen. Wat je dus ziet is dat de Nederlandse reizigers van de gebaande paden afgaan."
Colombia is heel populair net als Georgië. Daar hebben programma's als Wie is de Mol aan bijgedragen
Bart Meijer van de Vakantiebeurs

ONDERZOEK NAAR VAKANTIEGEDRAG

Ieder jaar doet NBTC- NIPO onderzoek naar de Nederlandse vakantiemarkt en de uitkomsten worden tijdens de vakantiebeurs in Utrecht gepresenteerd. Maar voor het jubileum van de beurs, dit is de vijftigste editie, keek het onderzoeksbureau ook naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren.
"Het is gegroeid van een markt waarin vakantie echt een luxe was, niet voor iedereen toegankelijk, naar een hele volwassen reismarkt waar bijna 84 procent van de Nederlanders jaarlijks op vakantie gaat. Dat levert veel vakanties op elk jaar en ook veel bestedingen die ermee samenhangen", aldus directeur Marieke Politiek van het onderzoeksbureau NBTC- NIPO.
Wat in 2019 opviel was dat vliegreizen voor het eerst populairder waren dan autovakanties. Politiek: "Wat je ziet is dat mensen heel graag op vakantie gaan en dan bij de keuze voor de vakantie ook kijken naar wat er goed betaalbaar is. Ook wordt er gekeken waar er veel aanbod is. Ook is zonzekerheid voor veel mensen, voor de hoofdvakantie, echt wel een belangrijk ding. Je ziet dat er gewoon heel veel aanbod is voor bestemmingen met het vliegtuig. Daar maken Nederlanders gretig gebruik van."

DUURZAAMHEID

Duurzaamheid is anno 2020 ook een onderwerp dat steeds belangrijker gaat worden. Meijer: "De consument gaat steeds bewuster om met duurzaamheid en de schoonheid van de wereld bewaken. En daarin willen meedenken. We verwachten wel dat in de toekomst mensen bewuster gaan reizen, iets minder vliegen. Zeker op korte afstanden."
De verwachting is dan ook dat de treinreis nog meer aan populariteit gaat winnen."Mensen beseffen dat we de aarde moeten beschermen. Dat we op andere manieren gaan reizen en naar andere bestemmingen. Meer met de trein, iets minder vliegen. Dat is wel een trend die zich verder gaat ontwikkelen. We zitten nu nog in een fase dat iedereen eraan went en er mee bezig is. Naar de toekomst toe gaat dat echt wel hele grote vormen aannemen verwachten we", aldus Meijer.

LEKKER TREINEN

En dat is iets wat consumentenorganisatie Milieu Centraal als muziek in de oren klinkt. Het feit dat vliegvakanties populairder zijn dan vakanties met de auto, is niet iets waar ze blij van worden. "Hoe meer er gevlogen wordt, hoe meer CO2-uitstoot dat met zich meebrengt. Dus voor het klimaat is het niet zo heel goed nieuws dat er meer gevlogen wordt", analyseert Mariken Stolk van Milieu Centraal.
Volgens haar is het overigens niet schokkend dat vliegen aan populariteit wint. "Het is enorm goedkoop en vaak ook best snel. Alhoewel de trein ook een goed alternatief is. Je hebt nou eenmaal dat prijsverschil, daar valt bijna niet tegenop te concurreren met de trein om het net zo goedkoop te maken als vliegen."
Om mensen bewust te maken van hun vlieggedrag, heeft Milieu Centraal een tool ontwikkelt waarop reizigers hun eigen vakantie kunnen checken. Klimaatwijsopvakantie.nl is al heel lang in de lucht maar Stolk hoopt dat meer mensen er gebruik van gaan maken. "Mensen kunnen zien wat het verschil is tussen een vliegreis naar Zuid-Frankrijk of nog verder weg en diezelfde reis per trein of bus of auto."

NIEUWE BESTEMMINGEN

Door het veranderde reisgedrag winnen bestemmingen buiten Europa, zoals Bali of Florida aan terrein. Afgelopen jaar is dus 84 procent van de Nederlandse bevolking op vakantie geweest.
Zo'n 44 procent van alle vakanties van Nederlanders vond plaats in eigen land. Met name de Veluwe, de kust en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden zijn zeer populair onder Nederlandse vakantiegangers.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.