Stalen damwand langs de Hollandse IJssel bij Oudewater: 'Wel goedkoop, niet de mooiste'

© RTV Utrecht / Robert Jan Booij
OUDEWATER - Het waterschap is bezig met een lange damwand aan de Stormkade langs de Hollandsche IJssel in Oudewater. Over een lengte van 350 meter wordt de oever opgeknapt. De oude beschoeiing, dat is een constructie die een oever of waterkant beschermt, had losgelaten van de ankers en moest vervangen worden. Maar wat willen ze eigenlijk met deze rivier?
De Hollandsche IJssel heeft nog een officiële binnenvaartfunctie maar wie tijdens het vaarseizoen naar de rivier kijkt, ziet voornamelijk plezierbootjes passeren. De functie van de rivier is zodanig veranderd dat er bijna geen binnenvaart is te zien. De rivier is op veel plaatsen smal en je moet veel rekening houden met bruggen. Toch is het nog steeds mogelijk om met een binnenvaartschip van Nieuwegein naar Gouda te varen en die functie moet het ook houden, zegt het waterschap.
Het is wel de goedkoopste oplossing, maar bepaald niet de mooiste
Wim Knol

STALEN DAMWAND

Om alle pleziervaart en dat enkele binnenvaartschip goed te kunnen bedienen, moet de damwand vervangen worden. Het werk gebeurt vanaf het water met een drijvend ponton. Nu is het een houten beschoeiing die er nog aardig uit ziet maar boven water verrot blijkt te zijn. De houten constructie wordt vervangen door een stalen en er komen meer ligplekken voor de pleziervaart. "We willen niet dat de oever inzakt", zegt Esther Nieuwenhuis van het waterschap. " Een stalen constructie is extra stevig. Dan kan je nog eens een botsing hebben."
Wim Knol is gemeenteraadslid van 'De Wakkere Geelbuik' en zag liever een andersoortige damwand. Zijn partij volgt de ontwikkelingen langs de rivier nauwgezet. "We vinden het jammer dat gekozen is voor een stalen damwand", zegt Knol. "Het is dan wel de goedkoopste oplossing, maar bepaald niet de mooiste". Ook stelt hij dat aanleggen aan een stalen damwand kan zorgen voor beschadigingen aan de schepen. "Het veroorzaakt corrosie als je tegen de damwand aankomt. Dat is met een houten beschoeiing natuurlijk niet zo". Volgens Nieuwenhuis is er wel nagedacht over de stalen constructie. Zo komt er een houten wrijfgording. "Dat is een houten balk die we horizontaal tegen de damwand aanleggen", vertelt Nieuwenhuis. "Daarnaast hebben de boten eigen stootkussens."
Knol zou graag zien dat de rivier niet langer wordt aangemerkt als een officiële vaarweg, maar als een toeristische verbinding. "In werkelijkheid staat het toerisme als gebruik al voorop." De ligplaatsen die nu gerealiseerd worden, kunnen wat hem betreft beter. "Je hebt nu de mogelijkheid om kabels te leggen voor water en elektriciteit, dat zou de ligplaatsen een stuk aantrekkelijker maken voor de pleziervaart."

VERVANGEN

Vorig jaar bleek dat de ankers in de dijk niet meer in verbinding stonden met de damwand langs het water. Tijdelijk werd toen een damwand bij Oudewater neergezet, zodat er in het vaarseizoen geen werkzaamheden hoefden te gebeuren. De komende weken wordt die tijdelijke oplossing vervangen voor een stalen damwand. Het werk gebeurt vanaf het water met een drijvend ponton en duurt waarschijnlijk tot en met eind maart.
De wand moet in april klaar zijn, dan begint het vaarseizoen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.