Huis-aan-huiskranten luiden de noodklok om Utrechts beleid

© Remco Roffel
UTRECHT - Huis-aan-huiskranten luiden de noodklok en hebben een brandbrief gestuurd naar minister Arie Slob (Media) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Ze vrezen dat meer gemeenten het voorbeeld gaan volgen van Utrecht, dat volgens hen huis-aan-huiskranten uit de brievenbus weert. Ze vrezen voor "de doodsteek voor de onafhankelijke lokale journalistiek", aldus de branchevereniging NNP.
Volgens de NNP scheert het stadsbestuur van Utrecht reclamefolders én huis-aan-huiskranten over één kam. In plaats van te werken met de bekende Ja/Nee- en Nee/Nee-stickers geldt in de stad: geen sticker, geen drukwerk, huishoudens moeten een ja-ja sticker hebben om alsnog de huis-aan-huiskranten te ontvangen. Het idee ervan is papierverspilling tegen te gaan. De branchevereniging spreekt echter van "ondoordacht gemeentelijk milieubeleid" en vreest dat "de lokale journalistiek het loodje gaat leggen".
Het Stadsblad in Utrecht had eerder over de maatregelen al een kort geding tegen de gemeente Utrecht aangespannen. De krant was bang dat de oplage kleiner werd, nu mensen actie moeten ondernemen om de krant in de bus te krijgen. Het Stadsblad verloor de rechtszaak, waardoor de ja-ja sticker sinds 1 januari dit jaar ingevoerd mocht worden.
De NNP wijst op de waakhondfunctie die lokale media hebben en dat veel overheden huis-aan-huis-kranten burgers via dat kanaal informeren over belangrijke regionale kwesties. De kranten, die steun krijgen van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), zeggen het al moeilijk genoeg te hebben door de macht van grote buitenlandse techbedrijven zoals Google en Facebook op de Nederlandse reclamemarkt. Zo'n 450 miljoen euro aan reclameomzet dreigt in de zakken van dit soort bedrijven te verdwijnen, zo klinkt het.
De NNP bestrijdt de milieuwinst die Utrecht zegt te maken door het beleid. De kranten willen met de VNG en de minister om tafel. Ze willen afspraken maken zoals die in Rotterdam gelden over "een minimumpercentage aan redactionele inhoud" en dat dit zou moeten voldoen om "niet als (verkapte) reclamefolder te worden beschouwd".
Ook in Utrechtse Heuvelrug wordt de Ja/Ja-sticker geïntroduceerd. De gemeenteraad nam in november dat besluit, maar gaf de wethouder de tijd om het nieuwe beleid uit te voeren.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.