OV Ombudsman bezorgd over verdwijnen buslijnen in dorpen

Vorig jaar werd besloten om geen bus meer door de Utrechtse Schaakwijk te laten rijden
Vorig jaar werd besloten om geen bus meer door de Utrechtse Schaakwijk te laten rijden © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT/BILTHOVEN - Sommige dorpen en woonwijken worden steeds slechter bereikbaar met het openbaar vervoer. Volgens OV Ombudsman Bram Hansma, geven ov-bedrijven en de overheid de voorkeur aan het verbeteren van grote doorgaande buslijnen. Dat staat in de rapportage over klachten van reizigers in het laatste kwartaal van 2019.
Volgens Hansma wordt er onvoldoende geluisterd naar de reizigers. Investeringen in doorgaande verbindingen moeten het ov aantrekkelijk maken, zegt Hansma. "Voor bepaalde groepen is het heel aantrekkelijk om snel van A naar B te kunnen gaan en niet die dorpskernen in en de wijken door. Het kan ook mensen verleiden om niet in de auto te stappen, maar met de bus te gaan. Alleen als de keuze slecht uitpakt voor een groep die afhankelijk is van het openbaar vervoer, dan kun je vragen of die keuze wel zorgvuldig is gemaakt.
Als voorbeelden noemt Hansma onder meer Utrecht en Bilthoven. In Utrecht is buslijn 4 omgenummerd naar buslijn 7 en wordt er niet meer door de Schaakwijk gereden. Bewoners uit de wijk moeten nu soms honderden meters verder lopen dan eerder het geval was. Vooral voor oudere mensen is dat vervelend.
In Bilthoven rijdt lijn 77 niet meer langs de Jan Steenlaan na klachten, omdat het te gevaarlijk zou zijn door de lange harmonicabussen die gebruikt worden. U-OV heeft ervoor gekozen om lijn 78 wel over de Jan Steenlaan te laten rijden, om ook verzorgingshuizen De Bremhorst en Huize het Oosten voor openbaar vervoer bereikbaar te houden.
Volgens de OV Ombudsman zouden vervoerders sneller actie moeten ondernemen als er klachten zijn. "Op het moment dat het heel veel weerstand oproept en mensen nadelig beïnvloed worden, vind ik dat je daar snel naar moet kijken. Je kunt natuurlijk zeggen: we gaan na een jaar kijken en dan evalueren, maar dat kan natuurlijk ook op een kortere termijn."
De OV Ombudsman kreeg over het laatste kwartaal van 2019 duizend klachten binnen. Het gaat dan om klachten over het totale openbaar vervoer in Nederland.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.