Utrecht gaat rondvaartboten helpen

UTRECHT - Rondvaartboten krijgen meer en betere aanlegplaatsen en mogen daar ook langer blijven liggen. En er zouden meer kleinere boten, zoals gondels, door de Utrechtse grachten moeten varen.
Dat staat in de Visie 'Duik in Utrecht' waarin de gemeente verkent welke nieuwe soorten watertoerisme in de stad haalbaar zijn als in de Catherijnesingel weer water is.
Koert Schotanus van de Tapasboot is blij met de plannen. Hij heeft enkele van negentien vergunningen voor een boot met meer dan twaalf passagiers en neemt in de zomer deel aan een maandelijks overleg met de gemeente.
Volgens hem staan in de visie veel zaken die tijdens het overleg aan de orde zijn gekomen. Zo juicht hij de plannen voor meer aanleghavens, onder meer bij het Griftpark en en langere aanlegtijden toe.

EENRICHTINGSVERKEER

Ook het idee om eenrichtingsverkeer in te voeren op de grachten, ziet hij wel zitten. "Maar feitelijk doen de meeste rondvaartboten dat al. Vooral op drukke zaterdagen in de zomer."
De uitbater van de Domstadboot is vooral tevreden met het plan om langer dan 15 minuten te mogen aanleggen. "Soms zijn klanten te laat en moet je doelloos rondjes varen omdat je niet mag blijven wachten". Hij zou graag zien dat hij overal eventjes mag aanleggen. "Dat zal de stad verlevendigen", denkt hij.

GONDELS

De gemeente zou graag aan vijf kleinere boten, zoals aan gondels en salonboten, vaste ligplaatsen geven. Maar dat blijkt lastig omdat de ligplaatsen voor de omwonenden of recreanten zijn bedoeld.
Ook controle op de kleine commerciële boten is moelijk, stelt de gemeente. De boten hebben geen vergunningsplicht en er is geen waterpolitie in Utrecht actief die op het water aanhoudingen kan verrichten.
De Havendienst controleert de commerciële rondvaart, maar kan de politie niet aansturen als klanten zich misdragen. Momenteel is rond de Gaardbrug sprake van overlast van een enkele ondernemer.

RECREANTEN

In de visie staan niet alleen plannen voor de rondvaart. Zo moeten de passantenhavens beter worden verlicht en zouden er meer ligplaatsen moeten komen, bijvoorbeeld bij de Muntsluizen.
De drie punten waar het Merwedekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal elkaar raken, zou interessanter gemaakt moeten worden voor recreanten.
Voor kano's wil de gemeente een apart onderzoek gaan instellen. Ook loopt er een onderzoek naar de inzet van watertaxi's op drukke dagen in de binnenstad. In de visie wordt overigens niet gerept over een mogelijke haven op het Smakkelaarsveld.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.