Rolstoelen met 'wheelie' de Uithoflijn in, provincie zoekt oplossing voor toegankelijkheid

© RTV Utrecht / Roel Breet
PROVINCIE UTRECHT - De nieuwe trams die op de Uithoflijn rijden blijken niet rolstoelvriendelijk te zijn, ondanks dat er wel aan de normen wordt voldaan. Dat is het resultaat van metingen die de provincie Utrecht heeft gedaan. Daardoor lijkt er sprake te zijn van een echte en een papieren werkelijkheid.
De Utrechtse belangenvereniging voor mensen met een fysieke beperking, Solgu, kaartte het probleem al twee jaar terug aan. De provincie stelde op basis van die zorgen een onderzoek in, waarvan de resultaten inmiddels bekend zijn geworden.
Volgens Solgu is voor mensen met een handbewogen rolstoel de hoogte tussen tram en perron te groot. De reiziger moet dan een 'wheelie' maken, kort twee van de vier wielen optillen, om naar binnen te komen. Het gevaar is dat de rolstoelgebruiker achterover valt. Voor oudere, minder behendige, rolstoelgebruikers is dit onacceptabel, aldus het Solgu. Ook mensen met rollators en scootmobielen hebben last van dit hoogteverschil.

GEVAARLIJK

De afstand tussen tram en perron zorgt voor gevaarlijke situaties, zo stelt Job Haug van het Solgu. "Dit zijn problemen die je vooraf bij de bouw moet analyseren."
Volgens hem wordt er bij de aanleg van infraprojecten niet met een toegankelijkheidsbril gekeken. "Het probleem zit hem erin dat rijdend materieel niet het perron moet raken. Daarom is er een marge zodat men zeker weet dat er geen ongelukken gebeuren. Maar die marge is wel problematisch voor onze achterban en vraagt om een eigen oplossing."

MAATWERK

Een woordvoerder van de provincie stelt dat er officieel geen normen zijn om aan te voldoen tijdens de bouw van een tramlijn. Daarom wordt een eigen regel gehanteerd van maximaal vijf centimeter tussen perron en tramingang. .
"Dit is een dynamisch proces dat zich niet zomaar laat samenvatten in een simpele stelregel", zo stelt de woordvoerder. "Wat die interpretatie vooral lastig maakt, is dat de ruimte tussen de trams en de haltes in de praktijk altijd verandert, afhankelijk van actuele zaken als hoe zwaar de tram beladen is, inzakken van haltes, en de conditie van de wielen en het spoor."

OPLOSSING

Desalniettemin werkt de provincie alsnog aan een oplossing. Volgens Haug hoeft dat niet per sé in de papieren te lopen. Een vriendelijke machinist die een plank uitlegt om de afstand te overbruggen, zoals nu ook bij de trams naar Nieuwegein en IJsselstein gebeurt, is voor hem voldoende.
Vooralsnog is deze oplossing nog niet mogelijk. De nieuwe trams hebben deze plank nog niet ingebouwd, de oude trams op de SUNIJ-lijn wel.. De provincie verwacht in het najaar een definitief antwoord te hebben op deze kwestie.
Haug wil hoe dan ook dat het ook voor reizigers met een fysieke beperking makkelijk blijft om de tram te pakken. Vooraf reserveren ziet hij daarom niet zitten. Hij wacht af. "We zijn heel erg benieuwd waar de provincie mee komt."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.