Kanaalstraat en Damstraat gaan op de schop

© Gemeente Utrecht
UTRECHT - Eenrichtingsverkeer, bredere wandelpaden voor voetgangers en veel meer bomen en plantvakken en gevelgroen. Het zijn maar een paar punten uit het plan om de Kanaalstraat opnieuw in te richten. De gemeente Utrecht wil zo de leefbaarheid in de straat verbeteren.
In het conceptplan voor de straat staan meerdere knelpunten door de gemeente benoemd. Zo staat de verkeersveiligheid op de Damstraat en een gedeelte van de Kanaalstraat onder druk. Het gebied stond de afgelopen jaren zelfs op nummer 2 in de Utrechtse top 15 van verkeersongevallen. De bestaande inrichting leidt verder soms tot chaotische verkeerssituaties, onder meer door foutparkeerders.
Maar er zijn ook andere problemen in de buurt. Lombok worstelt al langere tijd met problematiek zoals drugshandel en geweld. Vorig jaar werden er nog tijdelijke camera's geplaatst om de problemen terug te dringen, want volgens de gemeente was het aantal meldingen over overlast weer gestegen.

MEER RUST

De nieuwe inrichting van het gebied moet voor meer rust zorgen, zo is de gedachte van de gemeente Utrecht. Zo wordt de straat straks zo min mogelijk opgeknipt in banen om een zo ruim mogelijk effect te creeëren. Er is straks vanaf de Damstraat tot de J.P. Coenstraat geen aparte fietsstrook meer, wat moet zorgen voor meer interactie en beter rijgedrag. "Dit draagt bij aan het inperken van hufterig rijgedrag", aldus de gemeente.
In het plan wordt ook de riolering vernieuwd en komen er ondergrondse afvalcontainers, waar door enkele parkeerplaatsen sneuvelen. Volgens de gemeente blijft het aantal parkeerplaatsen in de Kanaalstraat verder gelijk.
De gemeente roept belangstellenden verder op hun mening over het ontwerp te geven. De reacties worden na 3 juni uitgewerkt en de werkzaamheden moeten in 2022 starten. Het complete plan is hier te bekijken.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.